Jeg tror jeg bliver mobbet
brevkassespørgsmål af
Slein
15 år
Hej jeg tror jeg bliver mobbet det startede med at jeg snakkede om et spil som jeg spillede hvor man kan erobre lande og så spurgte han om jeg var ked af man ikke kunne spille en Aboriginal (Indfødt australier) Fordi min mor er fra Australien (Hun er hvid) https://prnt.sc/knue5d Jeg ved ikke om han joker eller er alvorligt, jeg har brug for hjælp ;(((((((((((((((((((((((((((

Svar:
Hej med dig.
Det er rigtig godt, at du reagerer på det her ved at skrive til os, for det er vigtigt at snakke med nogen, hvis man er ude for noget, som man synes er ubehageligt eller man er i tvivl om, hvordan man skal håndtere en situation.
Du spørger, om du bliver mobbet, og det kan desværre være lidt svært at give et konkret svar på. Mobning kan defineres sådan: "Det er mobning, når en eller flere personer regelmæssigt og over længere tid - eller gentagne gange på grov vis - udsætter en eller flere andre personer for krænkende handlinger, som vedkommende opfatter som sårende eller nedværdigende". Det lyder til, at du er blevet påvirket af det, han har skrevet til dig og måske såret, hvilket også er meget forståeligt. Jeg vil også mene, at det er over stregen, og det virker til at hans formål med det, han skriver til dig, er enten at såre dig eller provokere dig, eller i hvert fald bare få en reaktion fra dig. Men hvis det er første eller anden gang, han har skrevet sådan noget til dig, så vil man nok ikke kalde det for mobning.
Men jeg tænker egentlig ikke, at det er så vigtigt, om man vil kalde det mobning eller ej, for uanset hvad, så er du blevet påvirket af det, han har skrevet til dig. Jeg synes, at du håndterer ham fint og forsøger at sige fra overfor ham, men jeg kan godt forstå, hvis det kan være svært at vide, hvordan man egentlig skal håndtere det, når man får sådan nogle beskeder. Nu ved jeg ikke, om du ved hvem han er eller om du kender ham i virkeligheden? For hvis du gør, vil jeg anbefale dig, at du tager en snak med ham face to face om, at det er over stregen det, han skriver. Men det vigtigste du kan gøre, tænker jeg, er at snakke med dine forældre om det. Du kan vælge at vise dem hele jeres samtale eller bare fortælle, at der er en, der har drillet dig med, at du er aboriginal. Når din mor er fra Australien kan det også godt være, at hun har mødt nogle fordomme om det her og det kan være en god snak at have med hende om det og høre hendes tanker om det. Måske kan hun give dig nogle råd til, hvordan du skal svare, hvis du oplever det igen.
Jeg vil lige slutte mit svar af med at sige, at når man sidder bag en skærm, så er der desværre mange som tør at skrive ting, som de aldrig kunne finde på at sige, hvis de stod overfor personen. Det er ret kujon agtigt at gøre, og overhovedet ikke okay, men det er ikke sikkert, at mange af de ting, der bliver skrevet, er ment personligt. Grunden til at nogle skriver de her ting, kan være fordi det er så let for dem at skrive grimme eller hårde kommentarer og beskeder, når de ikke kan se, hvordan personen, de skriver til, reagerer. Men husk at snak med nogen om det, hvis du kan mærke at det påvirker dig. Og hvis det går over grænsen, så er det også godt at tage screenshots af det, så du kan vise andre, hvad der er skrevet, hvis det bliver nødvendigt at gå videre med det til fx politet. Man kan nemlig godt anmelde til politiet, hvis man oplever at der er nogle, der skriver meget voldsomme kommentarer til en.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du vil tale med dine forældre om det her.
Mange hilsner Pernille