Jeg synes ikke lærerne behandlede mig med respekt
brevkassespørgsmål af
Efterskolepige
15 år
Jeg går på efterskole. På et tidspunkt var jeg alene på værelset, min roomie var ovre og øve noget i hallen. Så kom der pludslig et par lærere rundt på værelse inspektion. Vist noget med at lærerne synes der er nogen der roder alt for meget og måske noget med en mistanke om at nogen vaper ovre i drengefløjen. Jeg var jo ikke lige forberedt på inspektion så min vibrator lå på bordet ved siden af min seng. Jeg synes det er en privat ting og jeg synes ikke lærerne skulle komentere den men det gjorde de. Noget med om det nu var smart at tage sådan noget med på efterskole og så lade den flyde fremme på værelset, alt sådan noget. Jeg synes det var alt for intimt at snakke om så jeg sagde slet ingenting. Men jeg var ked af det da de var gået. Jeg synes de gik over mine grænser ved at snakke om min vibrator og bebrejde mig jeg havde den med. De ved jo ikke noget om min krop og min krops behov. Og de ved jo ikke at jeg allerede har et fortroligt forhold med min roomie og at vi kender hinandens behov og giver hinanden plads til at få dem opfyldt. Synes I det er i orden at lærerne sådan går tæt på mine grænser?

Svar:
Hej
Hvor er det fedt du skriver ind når du er i tvivl. Jeg vil gerne starte ud med at sige, at jeg er virkelig ked af at du har været ude for en situation, som gør dig ubehagelig tilpas som denne.
Jeg kan virkelig godt forstå, at du blev ked af det. Selvom du er komfortabel med at din roomie ser og måske kommentere på din vibrator, betyder det jo slet ikke det er okay at andre gør det. Det er jeres værelse. Det er jeres pause rum fra Verden omkring jer, så selvfølgelig er der andre regler for dem, som kommer ind i jeres arena. Din krop, dine behov og dine ejendele er dine, og det er okay at have ting, som kun du selv (eller nogle få, du har tillid til) ved noget om. Især nåpr det jo ikke har noget med nogen andre at gøre.
Jeg forstår virkelig også godt du oplevede situationen som grænseoverskridende. Jeg kan forestille mig hvad der skete, i hovedet på dem der gennemgik dit værelse. De kom ind med en mission for at inspicere. Lede efter noget som kunne være galt, noget de måske skulle være opmærksomme på. Noget som måske kunne forbedres. Når man kommer ind i et rum med en situation i tankerne, kan man nogle gange glemme tingene omkring målet. Hvis de var kommet ind med målet om, at du skulle være glad og komfortabel, kan jeg forestille mig de ville have reageret meget anderledes. Men det var desværre ikke tilfældet, og nu endte du med at blive ramt, selvom det jo ikke var det de ledte efter. Det er ikke fair og det er ikke i orden, men jeg håber du kan se, at det ikke er din skyld, og at du ikke har gjort noget forkert.
Du har ret til dit private liv. Du har ret til din intimitet. Ingen kan fortælle dig hvad der er okay i DIN arena, så længe din roomie er okay med rammerne, og at det ikke går ud over andre.
Hvis du har lyst, kan du overveje at tale med en voksen, du stoler på (f.eks. en kontaktlærer eller skolens psykolog) og fortælle, hvordan situationen føltes for dig. Det kan hjælpe med at sætte grænser fremover, så du kan føle dig tryg på dit værelse. Du har ret til privatliv og til at sætte grænser for, hvad andre må kommentere på, også lærere.
Det, du oplevede, siger ikke noget negativt om dig. Det handler om, at grænser skal respekteres. Uanset hvem der træder ind i dit rum.
De bedste hilsner
Juni fra Cyberhus