Holder mit forhold skjult
brevkassespørgsmål af
Amalie
15 år
Hej Cyberhus brevkassen Jeg har haft en kæreste i to måneder men jeg tør ikke fortælle mine forældre det, fordi jeg føler, at de vil blive vrede over det. Det føles forkert at skulle skjule noget, der betyder så meget for mig, men jeg ved også, at de slet ikke vil kunne acceptere det. Mest fordi jeg er “for ung” , og fordi de har meget stramme holdninger til forhold som ung. Jeg vil gerne være ærlig men jeg er bange for, at det vil ødelægge vores tillid, hvis de finder ud af det. Men det føles også forkert overfor min kæreste, at jeg skal holde ham hemmelig. Hvad gør jeg lige.

Svar:
Hej med dig
Jeg kan tydeligt mærke, når jeg læser dit brev, at du står i en svær situation, hvor du prøver at gøre det rigtige for både dig selv, din kæreste og dine forældre, og det er rigtig godt at du tænker over tingene.
Når man har en kæreste, er det noget, man har lyst til at dele, og det føler du ikke, at du kan. Så det er forståeligt at du samtidig også gerne vil have nogle råd og tanker. For hvad er det rigtige for dig lige nu egentlig? Er det at blive ved med at holde kæresten hemmelig eller at sige det til dine forældre? Det findes der kun ét rigtigt svar på og det er et valg, som du må tage.
Der er ikke noget forkert ved at holde en kæreste hemmelig, og heller ikke ved at fortælle dine forældre det. Men begge dele vil kræve noget af dig: hemmeligheden vil kræve tålmodighed og samtalen mod. Så det er fuldstændig op til dig at finde ud af, hvor du er. Det er vigtigt, at du gør tingene i det tempo, du selv kan følge med i.
Jeg giver dig lige et par tanker, hvis du skulle vælge at sige det til dem på et  tidspunkt, for du skriver, at de er strenge, så jeg kan godt forstå, at det så virker som et umuligt skridt.
Du kender dem jo bedst, og du kan måske allerede nu tænke over, om der er nogle sætninger eller formuleringer, du kan bruge, så du kan fortælle dem, at du både forstår deres bekymring og samtidig simpelthen bare er blevet forelsket i en skøn person? Et rigtig godt udgangspunkt for en god snak er, at du er forstående overfor, hvordan de har det, hvis det giver mening? Så er der stor sandsynlighed for, at det vil smitte af på dem.
Det kan også være, de stadig ikke forstår og reagerer, som du frygtede, så det skal du måske også forberede dig på. Hvordan svarer du så på det? Kan de fx overtales til at give din kæreste en chance, ved at mødes eller kan I blive enige om et eller andet kompromis, som alle kan leve med?
Jeg håber du på en eller anden måde lander på en beslutning i dit eget tempo. Og du skal vide, at det er helt okay, hvis det hele tager lidt tid. Også selvom andre omkring dig kan være et helt andet sted end dig.
Tanker fra
Mai