Jeg kan ikke stoppe med at onanere
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej cyberhuset
Jeg er en dreng på 13 år. Jeg kan ikke stoppe med at onanere. Jeg kan finde på at gøre det flere gange om dagen. Det er ikke fordi jeg har lyst men nogle gange er det ligsom om der er en anden person der overtager min krop. Efter jeg jeg så har hadt onaneret bliver mig selv og for tanker som tænker ej hvor er jeg bare klam og at jeg burgte få mig et liv. Så jeg hved ikke helt hvad jeg skal gøre fordi jeg vil gerne stoppe med det men det er vildt svært

Svar:
Hey du
Du skal vide at du på ingen måder er den eneste der har det sådan. De fleste på din alder onanerer. Ja, de fleste mennesker fra din alder og ældre end det onanerer faktisk. Jeg synes det er vigtigt at vide at onani er en vigtig del af de fleste menneskers liv.
Nogle onanerer mange gange hver dag, og andre gør det en sjælden gang. Særligt i teenageårene, er det fuldstændig almindeligt at onanere rigtig meget.
Den her følelse af at være klam, er også noget som mange kan genkende. Der handler nok om at onani handler om at give sig hen til sin krop og sine lyster. Som du beskriver det her med at kroppen, næsten bliver overtaget, og det kan efterfølgende godt føles mærkeligt, eller ubehageligt, at man ikke kan "styre sig".
Kroppens egen lyst til onani kan være rigtig stor hos mange, og særligt i teenageårene kan den være virkelig stor, fordi kroppen er ekstra fyldt med hormoner.
Så der er altså intet i vejen med dig hverken når du onanerer flere gange om dagen, eller når du få den her følelse bagefter.
Lige for tiden, hvor mange har ekstra tid, får vi mange spørgsmål fra unge der onanerer ekstra meget. Meget mere end de ellers ville gøre. For onani handler også rigtig meget om energi i kroppen. Så nogle mennesker onanerer, når de kan mærke at de har brug for at komme af med noget energi. Det behøver ikke være fordi de er liderlige. Nogle onanerer også bare ekstra meget, hvis de keder sig.
Hvis du gerne vil stoppe, eller skære lidt ned, tænker jeg det handler om at sætte noget i stedet for. Ud og gå ture, løbe, lave armbøjninger eller noget i den stil, når du får tanken om at onanere. Det er svært at kæmpe mod kroppens lyst, hvis du ikke sætter noget i stedet for.
Min vigtigste pointe til dig er at du ikke behøver være ked af, at du onanerer rigtig meget. Jeg synes det lyder som om du er en helt normal 13-årig dreng.
Mange hilsner Lasse