Jeg kan hører mig selv på 2 forskellige måder
brevkassespørgsmål af
Henrik
14 år
Goddag, jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal forklarer mig selv, men jeg prøver... Jeg har et RIGTIGT svært liv ligesom dem der bliver mobbet i skolen og får tæv (dog er det mig der giver tæsk). Men når jeg står der og kan hører en af dem der driller mig snakke eller jeg kan se dem gå på gangen, så får jeg den her slags fornemmelse/stemme der fortæller mig, at jeg skal gå hen til ham og bare slå ham i gulvet, og begynde at smadre til ham så han ligger på hospitalet i flere uger... Når jeg så endelig kommer op i en slåskamp med en af dem, lægger dem ned eller holder dem i lås, så begynder at grine invendigt som om at nu har jeg changen for at nakke ham (altså dræbe ham), men så overtaler jeg mig selv til bare at give slip, og så gå...
Det mit spørgsmål går ud på, er om jeg ku' være sindssyg?

Svar:
Hej Henrik
Nej, jeg tror ikke du er sindssyg. Følelsen af at tage hævn over dem der mobber én, er du ikke alene om. Det at blive drillet er aldrig rart og vækker stærke følelser hos alle som oplever det. Nogle vender de følelser indad, andre vender det udad og slår igen. Det lyder som om din vrede og ked af det hed over at blive drillet, bliver vendt til vrede, had og aggression, som bliver vendt mod dem der driller. Det er naturlige følelser som kan opstå, når vi bliver behandlet dårligt og uretfærdigt.
Spørgsmålet er hvad du så gør ved de følelser og tanker. Det lyder som om du har en stopknap indeni dig (du overtaler dig selv til at give slip), som gør at du ikke bare smadrer folk. Den stopknap er meget vigtig. Hvis du for alvor begynder at tæske løs på folk, så kommer der til at være nogle store konsekvenser for dig. Du vil blive sigtet for vold og der vil gå et stort system igang med skole, kommune og politi. Det kan godt være du er fristet til at slå løs, men det kan slet ikke betale sig. Du får intet ud af det, udover en masse problemer.
Det er okay at sige fra overfor dem der driller dig, men prøv at gøre det uden at komme op at slås. Det er også vigtigt at du oplever nogle gode ting, noget der får dine tanker væk fra det at blive drillet. Find nogle fritidsaktiviteter som gør dig glad, noget du kan lide. Tit finder man også venner her, når man laver noget sammen. Dyrk noget sport eller noget hvor du får afløb for din vrede, så den ikke sidder i kroppen på dig når du er i skole. Gør noget der får dig til at slappe af.
Mon du snakker med dine forældre, eller lærere på skolen om det her? Ved de at du bliver drillet, for det er jo slet ikke i orden. Jeg tænker at en voksen både kunne hjælpe dig med at få drillerierne/mobningen stoppet, men også hjælpe dig til at finde gode måder at håndtere din vrede, så det ikke ender galt.
Hilsener
Henrik