Jeg har en porn addiction, hjælp mig!
brevkassespørgsmål af
Magnus
13 år
Næsten hver eneste dag de sidste 2 år, har jeg gået hjem fra skole og sat mig til at spille pik og komme, jeg har virkelig brug for hjælp til at stoppe. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej Magnus
Tak for dit spørgsmål her i brevkassen.
Først og fremmest er det vigtigt for mig at slå fast, at det er meget normalt for drenge i din alder at onanere og spille pik. Lysten til at onanere skyldes testosteron, som er det mandlige kønshormon. Det dannes i store mængder i puberteten, og det får tanker om sex og onani til at skyde frem i hovedet hele tiden, uden man kan undgå dem. Og det er faktisk meget fint at udforske sig selv og sin seksualitet.
Når det er sagt, lyder det til, at det er blevet et probem for dig, at du næsten spiller pik hver dag efter skole. Og derfor er det rigtig flot, at du skriver herind og søger hjælp til, hvad du kan gøre for at stoppe - eller i hvert fald gøre det i mindre grad end nu.
Det lyder lidt som om, at det er blevet en dårlig vane for dig at spille pik efter skole. Det gode ved dårlige vaner er, at det er muligt at bryde dem, hvis man er motiveret for det. Og det lyder til, at du er meget motiveret for at ændre din vane. Så det er jo en god start.
Du spørger, hvad du skal gøre for at stoppe med at spille pik. Nogle helt konkrete tips kunne være, at du laver noget, der får dig på andre tanker efter skole. Du kan lave noget, du synes er sjovt. Måske du kan være sammen med dine venner, starte til en fritidsaktivitet og komme ud af huset, så det ikke på samme måde er muligt for dig at spille pik. Du kan prøve at bruge mere tid på det, som holder dig fra at spille pik. Når du tænker på at spille pik, kan du også øve sig i at tænke på noget andet. Du kan altså prøve at snyde dine tanker.
Til slut er det vigtigt for mig at sige, at det måske ikke er nødvendigt for dig at stoppe helt med at spille pik. Det kan være svært at stoppe fra den ene dag til den anden, hvis det er blevet en vane. Og som jeg skrev tidligere, er det også meget normalt, at unge som dig har lyst til at onanere, og det er rigtig fint at prøve ting af på sig selv. Derfor vil jeg anbefale dig, at du øver dig i at finde en balance, hvor det ikke tager overhånd for dig og tager for meget af din tid. Du kan øve dig i at mærke efter, hvornår du faktisk har LYST til at spille pik, og hvornår du bliver styret af, at det er noget du SKAL gøre, når du kommer hjem efter skole.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Husk at du altid er velkommen til at skrive herinde igen, hvis du har flere spørgsmål.
De bedste hilsner
Matilde