Jeg har det dårligt
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej jeg har det tit dårligt med mig selv og er også tit begyndt at græde uden nogen grund kan sidde i 10 og bare græde helt vildt jeg ved dog ikke helt hvad jeg skal gøre tror jeg lider af både depression og angst men kan ikke snakke med en læge da jeg ikke tør men tog en test og den sagde jeg havde svær depression og at jeg skulle søge hjælp hurtigst muligt har i nogen ide om hvad jeg kan gøre

Svar:
Hej du
Det lyder som om, det er ret svært at være dig lige nu. Derfor er jeg rigtigt glad for, at du har skrevet herind for at få hjælp af os.
Du skriver, at du har taget en test, som siger, at du har en svær depression. Jeg er lidt nysgerrig på, hvor du har taget den test henne? Jeg ved, at der findes forskellige tests for depression på nettet, men de er kun vejledende. Det betyder, at det kan være svært at vurdere, om du har en depression eller ej ud fra testen. Når det så er sagt, så kan testen stadig godt sige noget om, hvor skidt du har det lige nu. Hvis man har en depression, kan man opleve ting som søvnløshed, håbløshed, tristhed, og en oplevelse af, at selv den mindste ting kan få en til at bryde sammen. Man kan også sige, at man har en grundfølelse af at være rigtigt trist flere dage, end man har det godt.
Der kan være mange grunde til, at man er meget trist. For nogle kan tristheden hænge sammen med noget, som er sket tidligere. Derfor bliver jeg nysgerrig på, om der er sket noget særligt i dit liv, da du begyndte at blive trist? Det kan eksempelvis være forældres skilsmisse, flytning, mobning eller dødsfald. Det kan være, at du har haft en voldsom eller særligt belastende oplevelse, som kan være med til at forklare, hvorfor du har det dårligt. Det kan også være noget, som sker hver dag, men som hober sig op og kommer til udtryk som en depression eller symptomer på en depression.
Det, du beskriver i dit spørgsmål, kan være et symptom på en depression, og derfor bliver jeg først og fremmest nødt til at anbefale dig at snakke med din læge. Det anbefaler jeg, fordi det er din læge, som kan vurdere, om du har en depression eller ej, og fordi det er gennem din læge, du kan få den bedste hjælp. Du skriver imidlertid i dit spørgsmål, at du ikke tør tale med din læge om det, og derfor bliver jeg nysgerrig på, hvordan det kan være. Jeg tænker, at der kan være mange forskellige grunde til, at man ikke tør snakke med sin læge om det, og jeg kan godt forstå, hvis du synes, at det kan være grænseoverskridende at skulle fortælle andre om, at du har det svært. Måske er du også nervøs for, hvad det kan føre til. Til det vil jeg gerne fortælle dig, at det at bede om hjælp altid fører til bedring.
Hvis man har en svær depression, kan det være rigtigt svært og måske endda umuligt at komme ud af den uden hjælp. Når man tør tale med andre om, at man har det svært, kan man få sat ord på sine følelser, og det kan være med til at få dem til at virke mere håndgribelige. Derfor kan det også være en rigtigt stor hjælp blot at få fortalt andre om, hvordan du har det, så du ikke er alene med dine problemer. Hvis du ikke har mod på at tale med lægen om det, kan det være, at du kan prøve at tale med dine forældre, en søskende, en veninde, en lærer eller en anden person, som kan hjælpe dig og støtte dig undervejs.
I dit spørgsmål spørger du også ind til, hvilke andre ting du kan gøre end at tale med lægen. Som nævnt ovenfor kan du prøve at tale med en anden person end lægen om det. Du kan også prøve at læse det her indlæg fra Psykiatrifonden, som beskriver nogle af de ting, man kan gøre, hvis man har en depression. Du er også meget velkommen i chatten, hvis du har brug for at vende din situation med en rådgiver. Vi vil meget gerne lytte, og vi vil gøre vores bedste for at hjælpe dig.
Uanset hvad du vælger at gøre, håber jeg, at du lytter til dig selv og den måde, du har det på, og at du reagerer på det. Det er ikke meningen, at man skal have det dårligt, og der findes en vej ud af tristheden, hvis man tør bede om hjælp til at finde den.
Jeg synes også, at du skal vide, at du ikke er alene. Der er mange, som oplever svære perioder i deres liv, og første skridt på vejen til at få det bedre er at åbne op for andre, så de kan hjælpe, når man ikke selv har kræfterne eller ved, hvad der skal til.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig og give dig støtte og mod på måske at række ud til nogen af dem, der er omkring dig.
De bedste hilsner
Marie