Jeg hader min Lærer!
brevkassespørgsmål af
Cami
13 år
Hej Cyperhus! Jeg har et stort problem. Jeg startede i 7. Klasse her for ikke så lang tid siden og har fået nye lærer. Min Dansk lærer og Hjemmeholds lærer var rigtig sød mod mig og jeg havde faktisk ikke rigtig noget imod hende indtil længere henne. Nu hader jeg hende med pesten til! Jeg ved simpelhen ikke hvad jeg skal gøre. Jeg skal have hende i 3 år mere men jeg kan simpelhen ikke klare hende! Hver gang jeg ser hende ser jeg rødt. Jeg har endda dagdrømt om at hun døde. Jeg ved godt at det lyder voldsomt og selfølgelig kunne jeg aldrig finde på at gøre noget imod hende:) Men jeg hader hende bare virkeligt. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Kære dig,
Det lyder rigtig surt at du har fået en lærer, som du ikke bryder dig om. Jeg tror de fleste kender til det med at have haft en lærer igennem tiden, som man bare ikke kunne lide. Det er dog lang tid at skulle have den samme lærer i 3 år, så jeg kan godt forstå at du gerne vil vide, hvad du kan gøre. Du skriver at hun i starten var rigtig sød mod dig, men nu har det ændret sig. Jeg kan ikke lade være med at tænke, hvad det er der har ændret sig. Og det lyder heller ikke som om du er helt klar over det. Derfor tænker jeg at det kunne være en mulighed at snakke med din lærer. Det skal du selvfølgelig selv have lyst til og mod på, men det er faktisk det jeg tænker du kan få allermest ud af. Lige for tiden hader du hende som pesten og du ser rødt når du ser hende - det kommer der ikke noget godt ud af. Hvis det fortsætter vil du bare blive mere og mere irriteret på hende og det bliver endnu mere surt at være dig og være til hendes timer. Så i stedet for at blive irriteret, så prøv at finde ud af, hvad der kan være af årsager til at hun har ændret sig. Tænk også over, hvad det helt præcis er ved hende, som irriterer dig. Din lærer ved ikke, hvordan du har det, og de fleste lærere vil trods alt det bedste for deres elever, så jeg tror hun vil blive glad for at du går til hende og får en snak med hende. Du skal selvfølgelig ikke sige du hader hende, men prøv om du kan snakke med hende om at du føler dig irriteret i hendes timer og at du føler hun har ændret sig.
Jeg håber mit svar kunne hjælpe dig, og jeg håber du har fået lyst til at tage en snak med din lærer, så du ikke skal gå fyldt med had de næste 3 år - det er der ingen, der er tjent med.
De bedste hilsener
Charlotte