Sengen knager
brevkassespørgsmål af
A
16 år
Det er ikke sikkert i tager mit spørgsmål alvorligt men for mig betyder det altså noget. Hvis jeg har sex i min seng så knirker den helt vildt. Jeg kan sagtens selv ligge i den og vende og dreje mig uden den knirker men når vi ligger to der og drengen støder hårdt så knirker og knager den sygt meget, så det må kunne høres over hele huset. Det betyder jo så at jeg ikke tør have sex hvis vi ikke er alene hjemme. Og det er man jo ikke altid, Ånden kan jo godt lige komme over en selvom der er andre i huset. Jeg tør ikke bede mine forældre om en ny seng for den er altså ikke ret gammel og når bare det er mig der ligger der siger den jo ikke noget. Jeg kan jo ikke forklare dem grunden! Hvad gør jeg?

Svar:
Kære A
Det er et helt legitimt og forståeligt spørgsmål du kommer med der, og det er klart det kan føles pinligt, men der er heldigvis nogen forskellige løsninger på problemet, så du rorhåbentlig ikke behøver at bekymre dig så meget mere om den knirkende seng i fremtiden.
Her er nogle små råd og tips, du evt kan prøve:
Stram skruer og bolte, og brug evt voks.
Hvis din seng er af træ eller metal, kan det være, at skruerne eller hængslerne er blevet lidt løse med tiden. Prøv evt at gå sengen igennem og stram alle skruer og bolte med en skruenøgle eller skruetrækker. Ofte kan det reducere eller helt eliminere knirkelydene. Måske det også ku være en ide at smøre skruerne med noget voks af en art?
Læg et tæppe eller gummi under benene.
Hvis det med skruerne og boltene ikke er problemet her, kan det måske være lyden kommer fra sengens ben, som bevæger sig mod gulvet. I dette tilfælde kan du fx lægge små gummimåtter eller et tæppe under benene. Det kan måske hjælpe med at dæmpe bevægelsen.
Tilføj en madras-topper.
En ekstra madras eller et andet foam-overlag kan måske også hjælpe med reducere bevægelserne af sengen og dermed også lydene. Det kan også gøre sengen mere behagelig at ligge i.
Står sengen op af en væg?
Hvis sengen står tæt op ad en væg, kan bevægelserne få den til at knirke mod væggen. Prøv at trække den lidt væk fra væggen og se om det gør en forskel.
Forklar en “anden” grund til en ny seng.
Hvis ingen af de ovenstående ting virker, og du virkelig vil have en ny seng, kan du prøve at fortælle dine forældre, at sengen knirker meget når du fx ligger og ser film eller bare når du skal prøve at falde i søvn. Fortæl dem hvor meget det påvirker dig, og spørg om det ikke kan lade sig gøre at finde en ny seng selvom den du har nu er relativ ny. Du behøver ikke fortælle den egentlig grund til hvorfor du ønsker en ny seng.
Det var de råd jeg kunne tilbude for nu. Kan sagtens forstå, at du føler dig begrænset af situationen, men forhåbentlig kan en eller flere af disse små tips hjælpe lidt.
Rigtig godt nytår til dig.
Med venlig hilsen Kylie.