Jeg føler mig ikke god nok.

brevkassespørgsmål

Jeg føler mig ikke god nok.

brevkassespørgsmål af
Olga
17 år
Oprettet 1 år 1 måned siden

Kære Cyberhus.dk, Jeg skriver til jer fordi jeg faktisk hele mit liv har følt mig dum og uduelig, snart bliver jeg student men jeg føler slet ikke jeg fortjener det. Jeg har hele mit liv fået af vide fra min familie, venner og lærere at den måde jeg skriver på er dårligt, at jeg ikke har et godt nok ordforråd, og det påvirker mig rigtig meget. Jeg har mistet min selvtillid rigtig rigtig meget, faktisk føler jeg slet ikke jeg har selvtillid. Jeg turde ikke at skrive med nogle over socialemedier, fordi jeg synes at mit dansk er for dårligt. Jeg ved godt at jeg ikke kan sætte kommaer ordentlig og mit dansk ikke er det bedste, men hvad kan jeg gøre? Jeg har forsøgt alt…. Jeg føler mig bare så dum og alene om dette. Jeg føler alle omkring mig bare klarer det så godt. Jeg er bare så ked af det, for føler ingen forstår at jeg jo ikke selv har besluttet, at være dårlig til sproget.

Svar:

Kære Olga

Jeg vil gerne starte med at sige, at det er virkelig sejt og modigt af dig at åbne op om dette og dele dine følelser og tanker. Det kan være utrolig hårdt og svært at føle, man ikke er god nok, især hvis man har fået negative tilbagemeldinger fra mennesker omkring en.

Jeg vil gerne fortælle dig, at du ikke er alene om at føle sådan, og at mange mennesker oplever det samme som dig. Det er helt normalt at have nogle områder, hvor man føler sig mindre dygtig.

Det er også en god ide at huske, at der ikke findes en "rigtig" måde at skrive på. Selvom du måske har fået nogle negative tilbagemeldinger, betyder det ikke, at din skrivestil er dårlig, eller at du er dårlig til sprog generelt. Der findes mange måder at udtrykke sig på, og det vigtigste er at finde en måde, der fungerer for dig. Ud fra hvad jeg kan læse, synes jeg på ingen måde, at der er noget galt eller dårligt ved den måde, du skriver på. Fra hvad jeg kan se her, synes jeg, dit sprog er rigtig godt. Så måske handler det mere om selvkritik, end at du faktisk er "dårlig", for det er du virkelig ikke.

En god ide kan istedet være at prøve at fokusere på noget af det, du er god til, og ikke lade dig slå ud af de ting, du måske ikke er så stærk i. Prøv at finde nogle ting, du er glad for at gøre, og som gør dig selvsikker. Du kan evt. lave en øvelse, hvor du minimum en gang om dagen, siger noget positivt til dig selv. Det kan fx være: “du har et flot smil” eller “fantastisk vejr, i dag bliver en god dag”. Det behøver ikke at være noget stort, men blot små ting der er med til at vise, alt det du er god til, og de ting der gør dig glad. Når du fokuserer på de positive ting, træner du din hjerne til at tænke i mere positive baner, og over tid vil du på den måde slippe af med de negative tanker og øge selvtilliden.

Hvis du gerne vil øve dig på det, du synes er svært, er der mange ressourcer og støttemuligheder tilgængelige. Der er ingen skam i at bede om hjælp. Tværtimod viser det faktisk styrke at erkende, at man nogen gange gerne vil have en hjælpende hånd. Vi er alle forskellige, og har alle sammen brug for hjælp på et eller andet tidspunkt her i livet. Ingen er perfekte, og at det er helt normalt at have styrker og svagheder. Samtidig er det en proces at blive bedre til noget, som tager tid og tålmodighed. Men det betyder ikke, at man ikke kan lære eller forbedre sig.

Jeg håber, at det har hjulpet dig lidt på vej, og jeg ønsker dig alt det bedste fremadrettet. Husk på, at du er værdifuld og dygtig på mange forskellige måder, og at du fortjener at føle dig selvsikker og stolt af dig selv.

Bedste hilsner

Kasper

cyberhuskaspers billede
Kasper fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål