Kærlighed er forvirrende…!
brevkassespørgsmål af
A
14 år
Hejsa… Jeg har egentlig brug for nogle råd… Jeg har altid synes at kærlighed og forelskelser har været forvirrende! Jeg havde en kæreste, som virkelig ændrede mit liv…(På en god måde) Vi begyndte at diskutere og skændtes en del og derefter slog vi op… Det er snart et år siden og mine følelser for ham er endnu større end dengang vi var sammen… Jeg har snakket med ham om det og nogle gange føler virkelig at han også kan lide mig igen… Det er ret ofte at jeg føler der er noget imellem os, men så sker der lige et eller andet hvor det føles som om at jeg er det værste menneske på jorden… Han ved godt at jeg er totalt forelsket i ham og han har også sagt at han havde overvejet at komme tilbage til mig, men det blev ikke rigtigt til noget lige der… Jeg begynder hele tiden at drømme om ham og at vi er i seng sammen… Jeg ved det virker mærkeligt men det er virkelig også mærkeligt for mig at vågne op efter de drømme… Jeg har også haft mere nederen drømme om at han var kærester med min bedste veninde… Jeg har faktisk skippet en del søvn her på det sidste fordi jeg tænker på ham, og jeg har også svært ved at koncentrere mig i undervisningen nær han er til stede… Når han så ikke er der, savner jeg ham en del og kan sjovt nok heller ikke koncentrere mig der… Jeg er så forvirret og jeg vil meget gerne have jeres hjælp og tak for jeres tid!❤️

Svar:
Kære A
Tak for dit spørgsmål til brevkassen.
Når jeg læser dit brev kan jeg tydeligt læse og mærke at du ligenu gennemgår en kedelig og måske frustrerende følelsesmæssig periode med forvirrende følelser og et tankemylder som omhandler din tidligere kæreste.
At slå op og stadig have stærke følelser for en tidligere kæreste kan være meget forvirrende, frustrerende og følelsesmæssigt belastende, især hvis det begynder at gå ud over din hverdag og din præsentation i skolen.
I sådan en træls og frustrerende situation vil jeg på bedste vis prøve at give dig lidt råd med på vejen, der måske kan hjælpe dig med at takle denne situation:
Giv dig selv tid og ro til at bearbejde dine følelser: Det er helt normalt at have en periode med forvirrede følelser især efter et brud. Det er vigtigt at give dig selv den nødvendige tid og ro til at bearbejde dine følelser uden at presse dig selv til at "komme videre" eller tvinge dig selv ind i en ny situation med fx en ny fyr.
Snak åbent og ærligt med din tidligere kæreste: Hvis du føler dig tryg ved det og har mod på det, kan du åbent og ærligt snakke med din tidligere kæreste om dine følelser og tanker. Afhængig af hvad du føler dig mest tryg ved kan du snakken med ham ansigt til ansigt eller også kan du tage den over sms eller andre slags beskeder. Dette kan give dig bedre klarhed og hjælpe dig med at forstå, hvor han står, og hvad han tænker og føler, og om i måske skal finde sammen igen engang i fremtiden.
Vær opmærksom på dine egne behov og grænser: Jeg kan ikke understrege nok hvor vigtigt det er at være opmærksom på dine egne behov og grænser i denne situation. Hvis du føler dig såret, frustreret og/eller forvirret, er det helt okay at sætte grænser og tage tid til at tænke over, hvad der er bedst for dig. Dette kan måske involvere en pause fra din tidligere kæreste så du bedre kan få styr på tankerne.
Fokusere på dig selv: Det er også vigtigt at fokusere og være opmærksom på din egen trivsel og velbefindenhed. Dette kan inkludere fx at passe godt på dig selv ved at få nok søvn, forkæl dig selv med fx noget lækkert tøj eller andre ting du gerne vil have eller bare gør ting, som gør dig glad og afslappet.
Snak med en god veninde eller et familiemedlem: Det kan måske også være en god ide at tale med fx din bedste veninde, en anden veninde eller et familiemedlem. De kan måske give dig den nødvendige støtte, forståelse, perspektiv og råd i denne situation.  Nogen gangen kan det bare være en god ide at få andres mening og råd med, så man bedre ved hvordan man skal takle hele situationen.
Vær tålmodig med dig selv: At bearbejde følelser efter et brud kan tage tid- sommetider lang tid, så vær tålmodig med dig selv, og kritiser ikke dig selv hvis du kommer til at tænke på din tidligere kæreste og tænker tilbage på jeres stunder sammen. Det er helt naturligt så længe det ikke påvirker din trivsel og din hverdag. Husk også det kan blive en lang proces, og det er okay at have både gode og dårlige dage. Tillad dig selv at føle det, du føler, og sørg for at give dig selv omsorg og forståelse undervejs.
Jeg vil runde mit skrev af med at sige, at det er normalt at have forvirrede og blandende følelser efter et brud, og det er vigtigt at give dig selv rigtig god tid og ro til at bearbejde de mange tanker og følelser du sikkert har ligenu. Hvis du ligenu føler det er for overvældende at sidde med helt selv, så kan det måske være rart at søge støtte, vejledning og tryghed fra folk i din omgangskreds om det er ven/veninde eller et familiemedlem, så kan du måske få den nødvendige hjælp til at forstå og bearbejde din følelser og finde en vej frem, og måske kan du i fælleskab med andre få afgjort om du og din tidligere kæreste skal finde sammen igen eller måske bare acceptere at det bare ikke skulle være jer to.
Håber mine råd kan være dig behjælpelig, og jeg håber du får det bedre igen snart, bare husk det er okay man ikke altid er okay, jeg ønsker dig al held og lykke med fremtiden.
Venlig hilsen Kylie.