Jeg får stadig ble på om natten

brevkassespørgsmål

Jeg får stadig ble på om natten

brevkassespørgsmål af
Mille
15 år
Oprettet 4 år 1 dag siden

Hej.

Jeg er en 16 årig pige som stadig får ble på om natten. Det er ikke fordi jeg tisser i sengen, men min mor giver mig den stadig på. Hun er en meget renlig person som virkelig går op i det. Når jeg prøver at sige til hende at jeg ikke vil have den på eller behøver den, så bliver hun bare sur og siger at hun vil gerne være på den sikre side og siger at jeg bare skal tænke på den som om den var underbukser.

Men nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre for at overbevise hende om at jeg ikke behøver at sove med ble

Plz gi mig et svar

Svar:

Hej Mille,

Det lyder som en rimelig ufed situation du står i. Det virker sært, at din mor synes du skal have ble på om natten, når du er 16 år gammel og ikke tisser i sengen.

Jeg tror det vil være godt, hvis du og din mor sætter jer ned og tager en snak om det. Ikke lige op til sengetid, hvor hele ble-situationen formentlig er ret højspændt, men en eller anden gang i løbet af dagen, hvor der er ro på, hvor I er i godt humør og hvor der er god tid. Sørg for at der ikke er nogen forstyrrelser, og I ikke bliver afbrudt af noget. Fortæl stille og roligt din mor hvordan du har det med bleen, og hvorfor du ikke har lyst til at have den på. Og lad din mor fortælle, hvorfor hun gerne vil have, at du har den på.

Det er vigtigt, at I ikke afbryder hinanden, men blot lader hinanden tale færdigt, og så efterfølgende snakker om, hvad hinanden har sagt og hvad I skal stille op med det. For det er tydeligt, at du og din mor ikke er enige om, hvad du skal have på, når du sover. Og selvom din mor i mange sammenhænge stadig bestemmer over dig, når du ikke er myndig endnu, og når du stadig bor under hendes tag, så er der også grænser. Og det her er en af de grænser. Derfor synes jeg det er vigtigt, at du tager en snak med din mor.

Hvis det er svært at få din mor til at lytte og hvis du har en søster/bror/far/medmor der hjemme, kan det måske også være en idé at starte med at snakke med en af dem. Når man skal tage en svær snak kan det nogle gange være rart at vide, at man har et andet familiemedlem, som ved hvad man gerne vil sige, og som kan støtte en i situationen.

Held og lykke!

Mange hilsner,

Siv

Sivs billede
Siv fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål