jeg er SÅ dum...
brevkassespørgsmål af
Quinoa
12 år
Hej Cyberhus...
Jeg har dummet mig... Jeg kom ind på denne her hjemmeside, som en dreng viste til mig. Der stod jeg skulle skrive mit eget navn og navnet på ham jeg kan lide. Det gjorde jeg så - super fint gjort af mig. Navnene blev sendt til en dreng fra min klasse, der nu ved hvem mit crush er! Jeg gider ikke i skole på mandag. Jeg tør ikke komme i skole på mandag... Hvad gør jeg!? jeg er frustreret, irriteret trist og SÅ flov... Har fortalt det til 1 veninde, men... Hwm drengen ved det stadig... Jeg overvejer at spille syg på mandag? Ved ærlig talt ik hvordan og hvorfor jeg fik mig selv til det...
Hjælp? - kh Quinoa

Svar:
Hej Quinoa,
Tak for du skriver herinde. Jeg kan godt forstå, at du føler dig flov og pinlig over din hemmelighed lige pludselig ligger i hænderne på en helt anden person, som du ikke ville fortælle det til fra starten. Jeg kan godt forstå, at det føles skræmmende og frustrerende, da du ikke ved, om du kan stole på, at drengen der kender til dit crush, ikke siger det videre til dit crush eller andre. Det var ikke mening for dig, at andre skal vide, hvem du kan lide, og det lyder som om, at du bedre kan lide, at have det som en hemmelighed, som kun dig og din veninde kender til. Det kan også være mega frustrende, at du ikke selv kan styre, hvornår du vil fortælle om dine følelser til dit crush, eller om du overhovedet vil fortælle dine følelser til ham, fordi der nu faktisk er andre, der ved det.
Det er dejligt, at du har et crush på en dreng, som du finder ekstra sød end andre! Særligt at være hemmeligt forelsket i en person kan give en sommerfugle i maven. Nu ved jeg ikke, hvad det er for en hjemmeside, du har været inde på, men jeg kan godt forstå, at det måske uanset har været lidt spændende for dig. Måske det var en af de hjemmesider, som bedømmer, hvor meget I passer sammen eller ligende? Og det er jo tit rigtig spændende.
Jeg vil særligt sige til dig, at det ikke er din skyld, at du er kommet til at indrømme, hvem dit crush er til den her hjemmeside. Du vidste ikke, at hjemmesiden ville sende navnene videre til en dreng fra din klasse. Jeg kan godt forstå, du er blevet flov og pinlig over, at en anden kender til dit crush, men der er ikke noget galt i at have et crush. Selvfølgelig er det ikke så rart, at alle ved det, hvis  man ikke vil have, at alle skal tale om, at man har en crush på ham her og folk taler bag ens ryg. Det er ikke rart, når det ikke var mening, at du ville sige det til andre end din veninde, men igen så er der slet ikke noget galt i det. Det er jo bare dejligt, og sikkert også noget som alle dine klassekammerater genkender. Måske dit crush også bare føler sig enormt smigret, hvis han får det at vide!
Måske drengen, der har fået navnene, ikke ved, at det er dig og dit crush (hvis du ikke har skrevet jeres efternavn med eller dit crush har et specielt navn eller stavemåde), hvis det er en hjemmeside, som mange bruger? Og hvis han ved, at det er dig og kender dit crush, så er det ikke sikkert, at han vil sige det videre. Ellers kan du måske tale med ham om, at du ikke vil have, han skal sige det til nogen?
Selv hvis han har sagt det til nogen, eller hvis han ikke vil holde på din hemmelighed, behøver du heller ikke at indrømme eller bekræfte, at du du kan lide dit crush (selvom du godt kan lide ham). Hvis du ikke bekræfter det, er der ingen, der ved med sikkerhed, at du har et crush på ham den søde udover din veninde og dig selv. Ofte hvis man lader tingene ligge, vil andre stoppe med at tale om en, fordi du ikke giver dem en reaktion eller flere svar på deres nysgerrighed.
Det er på den måde helt okay ikke at gå med på andres sladderier, og at lade vær med at gå op i, hvad de siger eller ikke siger om dig og dit crush. Men hvis du har mod på det, kan du også stå fast og indrømme overfor dit crush, at du kan lide ham. Det kunne du overveje, men du skal også kun gøre det, hvis du føler dig klar. Jeg kan godt forstå, det er et skræmmende skridt at tage, da du ikke ved, hvad dit crush vil sige. Man kan forestille sig mange ting om, hvad ens crush ville svare, og derfor er også fint, hvis du gør tingene i dit tempo, selvom der er andre, som også kender til dit crush. Du behøver ikke indrømme dit crush overfor nogen, hvis du ikke har lyst, men du kan overveje det. Som sagt tidligere, kan det jo være, at han bliver rigtig smigret, eller måske han har det på samme måde med dig og derfor bare synes, at det er vildt fedt?
Selvom mandagen er over, håber jeg, at du alligevel kan bruge mit svar og ønsker dig det alt det bedste!
Kærlige hilsner fra
Lise