Jeg er løst til sex
brevkassespørgsmål af
Marcus
13 år
Hej cyberhus. Jeg er en 13 årig dreng som har været lidt interreseret i sex. Jeg har ikke en kæreste eller en jeg kan lide men jeg har løst til sex. Synes i det er for tideligt eller om det er vær at prøve.in penis er lige begyndt at vokse så jeg er lidt bange for hvad andre tænker. Hvad syntes du jeg skal gøre

Svar:
Kære 13 årige dreng
Tak for din spørgsmål, og fedt du er nysgerrig!
Hvis jeg skal svare helt ærlig, ja så synes jeg det er lige tidligt nok til sex. Det er helt naturligt at man begynder at blive interesseret på en hel anden måde, når man kommer i teenagealderen. Man begynder at udforske sig selv, sin egen krop, og bliver nysgerrig på andres kroppe.
Det er fuldstændig normalt og en del af udviklingen.
Dog er det vigtigt at man også passer på sig selv. Det vil sige, at det at have sex, virkelig ikke bør gøres, før man bare ikke kan lade være mere. Og man er slet ikke i tvivl når man når til det punkt.
Så jeg vil kraftigt anbefale at du venter nogle år, prøver om du kan få en skøn kæreste, hvor i virkelig bare har lyst til at være sammen, og lyst til at udforske sex sammen. Det er bare super vigtigt i respekterer hinanden og hinandens kroppe, hinandens grænser osv.
I Danmark er den seksuelle lavalder 15 år. Når man har en seksuel lavalder, er det også for at passe på jer som unge. Når man bliver teenager ændrer hele kroppen sig, hjernen er nærmest under ombygning, og der sker bare rigtig mange ting. Derfor kan det være rigtig godt at vente med sex, til man virkelig bare føler sig klar og slet ikke kan lade være mere.
Jeg håber det hjalp dig lidt på vej, og ellers skriver du endelig bare igen.