Lugt fra skeden - råd tak
brevkassespørgsmål af
Bine
18 år
Jeg vil først lige fortælle at jeg lavede dette opslag for et halvt års tid siden: https://cyberhus.dk/brevkasse/fortsættende-lugt-fra-underlivet Mit problem er vendt tilbage :(. Jeg har de sidste 4 dage været meget usikker på min lugt, da jeg havde en ven på besøg og han kommenterer at mit sengetøj lugter… Jeg er for nylig flyttet hjemmefra og ikke kommet ind i en god vane hvor ofte man skal skifte sengetøj/tøj og sådan nogle ting - kan du give et råd om dette? Jeg kan tydeligt lugte mig selv dernede, og at min ven også synes der lugtede har gjort mig meget skamfuld. Jeg vil rigtig gerne have lugten væk. Jeg går i bad cirka hver anden dag, bruger intimsæbe. Jeg barberer mig ikke (længere). Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg er halvejs i min cyklus lige nu (frugtbarefase) og det er her jeg oplever mest lugt - er dette normalt? Der er ikke kløe, men meget udflåd. Der ligger et tykt lag efter hver dag, som jeg bliver nød til at rense af i hånden før jeg vasker mit undertøj (bomuld always) Hvordan ved jeg om det er infektion, sexsygedom eller dårlig hygiejne?

Svar:
Kære Bine.
Tak for dit spørgsmål! Mange kvinder oplever det du beskriver nemlig at ens udflåd ændrer sig med cyklus både hvad angår lugt og mængde. Hvis der er særligt meget lugt kan det være tegn på infektion, det der hedder en bakterie vaginose. Det kan være et tilbagevendende problem.
Jeg vil råde dig til at bestille en tid hos din egen læge, fordi tilstanden kan afhjælpes med stikpiller med antibiotika ved svære tilfælde. Jeg vil anbefale at du i den forbindelse også blir testet for Chlamydia for en sikkerheds skyld. Mens du venter på en tid hos e.l. Kan du i håndkøb købe Vivag stikpiller til skeden, det er mælkesyre bakterier som stabiliserer miljøet og lindre lugt.
Det er super godt, at du kun bruger bomuldsundertøj. Og med hensyn til skift af sengetøj, vil jeg sige, at det skal skifte cirka hver 14. Dag med mindre man har svedt meget eller lignende, så må det skiftes før.
Håber det var er svar du kan bruge! Mvh Gerda, læge