Flytte hjemmefra?

brevkassespørgsmål

Flytte hjemmefra?

brevkassespørgsmål af
Becca
16 år
Oprettet 10 måneder 4 uger siden

Hejsa! jeg er en pige på 16 meget snart 17 og er på vej til 2.g, jeg har en super dejlig kæreste på snart 18 år som står og skal til at flytte sammen med en af hans rigtig gode venner som jeg også lidt er ven med men aller mest bare bekendte. min kæreste tager uddannelse som tømrer og klare sig godt, han er færdig lige inden han bliver 21. ham og hans ven har gået i folkeskole sammen, de gamer, de tager uddannelse samme sted (dog tager vennen murer uddannelse) og så træner de sammen, på en anden måde at sige de bruger enoooormt mange timer sammen både på at snakke og skrive men også alt det andet, hvilket er helt okay men de vil også gerne flytte sammen nu her.. det jo fint nok han laver jo massere tid til vi kan være sammen, engang imellem har han bare ikke andet at snakke om end hvad ham og hans ven laver konstant, og nåår jo så har de begge taget kørekort (vennen er 18 og låner ret tit morens bil), så de ligger også og kører en masse rundt, slet ikke noget jeg har imod overhovedet. problemet ligger mere i at jeg ikke har det så godt herhjemme rent mentalt og psykisk, der er dårlig energi så det dræner mig bare at være hjemme og gør at jeg falder lidt bagud i skole arbejdet. jeg har kigget lidt på at flytte ud når jeg fylder 17 da de begge så er 18 og vi har i forvejen snakket om når jeg skulle flytte ud at jeg flyttede ind sammen med dem. dog først når jeg blev 18... det er efterhånden kun blevet værre herhjemme og derfor vil jeg bare gerne ud, dog kan kommunen ikke hjælpe da det ikke er "voldsomt nok" til de vil gå indover og hjælpe. økonomien står bare heller ikke helt godt til at jeg kan flytte ud selv, eller jo har 2 jobs ved siden af hvor jeg arbejder en del. men ville ikke kunne bo alene. mit spørgsmål er bare om der er på nogen måde kommunen bare kunne hjælpe økonomisk, selv hvis mine forældre gik med til jeg kunne flytte ud inden jeg bliver 18? synes ikke man kan læse det nogen steder. og hvordan får jeg snakket med min kæreste omkring at han bruger så meget tid med sin ven uden at lyde støt eller negativ over det..?

Svar:

Kære Becca.

Det lyder til du befinder dig en ret udfordrende situation, og det er rigtig godt at du skriver ind, så er du allerede godt på vej til at finde ud af hvad du kan gøre.

Da dit spørgsmål handler om både en fyr og om det at flytte hjemmefra vælger jeg for overskuelighedens skyld at dele dit spørgsmål op i afsnit så jeg kan give et bedst muligt svar til dig.

Din kæreste: Du skriver din kæreste er meget sammen med denne her kammerat og de snart skal flytte sammen, og du føler dig samtidig holdt lidt udenfor af din kæreste. Jeg vil råde dig til at finde et godt og roligt tidspunkt, hvor du fortæller ham ærligt og pænt om dine følelser. Fortæl ham hvordan du føler dig udenfor, og hvordan hele situationen med at han konstant er sammen med sin kammerat påvirker dig. Husk at det er vigtigt, at du er specifik med hvad du vil sige. Du kan fx sige ” Når jeg fortæller dig det her betyder det ikke, at jeg ikke vil have du er sammen med din ven, men jeg har brug for lidt mere tid og opmærksomhed fra dig også, og jeg føler mig nogle gange lidt overset eller lidt udenfor, når du og din ven bruger så meget tid sammen” Prøv helst at undgå at angribe ham, kritisere hans venskab eller give ham skyldfølelse, for så kan det måske være han ikke vil høre yderligere på dig. Fortæl stille og roligt om dine følelser og dit perspektiv, og husk også at lytte til hans perspektiv. Hvis i begge er åbne i jeres kommunikation, lytter til hinandens behov og følelser bliver det meget nemmere at finde en balance og et kompromis der kan fungere for jer begge.  I kan fx lave nogen aftaler hvor I skal være sammen.  Fx at fredag og lørdag efter kl 17 er jeres tidspunkt at være sammen på.  Find ud af hvad der kunne passe bedst til jer og jeres behov. Bare I kan finde en løsning der kan fungere for jer begge, så I begge føler, at I bliver hørt og forstået.

At flytte hjemmefra: Når det kommer til det med at flytte hjemmefra er mulighederne som du selv nævner lidt begrænset når du er under 18 år. Hvis ikke dine forældre giver sammentykke til at lave en flytteanmeldelse er det kommunen der skal gøre det, og da du nævner de ikke mener dine forhold er dårlige nok bliver det naturligvis lidt mere kompliceret. Medmindre du vil prøve igen med kommunen og forklarer mere detaljeret og klart hvorfor du gerne vil flytte ud nu (hvis ikke du har prøvet, så prøv at snakke med en ungerådgiver), kan du evt kigge på mulighederne for en ungdomsbolig eller leje et værelse i et hus hvor du bor med andre. Men disse ting kræver igen at dine forældre og/eller kommunen giver sammentykke. Så jeg kan desværre ikke give dig et specifikt svar på hvad du præcis skal gøre for at kunne flytte ud som 17-årig. Jeg ved godt det er sindssyg frustrerende når du oveni heller ikke har det godt derhjemme og bare gerne vil ud- det har jeg fuld forståelse for. Hvis du hverken kan hente hjælp fra din forældre eller kommunen kan en aflastningsfamilie måske overvejes, der flytter du naturligvis ikke for dig selv, men så får du da en mulighed for at komme lidt væk hjemmefra og få lidt pusterum ellers må du desværre vente til du fylder 18 år. Jeg håber du kan bruge mit skriv til noget, og jeg vil sende en masse god energi i din retning og naturligvis ønsker dig al held og lykke med både din kæreste og dit forsøg på at flytte ud og skabe et bedre miljø for dig selv. Forhåbentlig er der en voksen i dit område der er villig til at lytte til dig.

Venlig hilsen Kylie.

cyberhuskyles billede
Kylie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål