Jeg er ikke forelsket
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej. Jeg er en pige på snart 20 år, som har haft en dejlig kæreste i lidt over to måneder. Vi har dog kendt hinanden i længere tid og jeg elsker ham rigtig højt. Vi har det super godt i hinandens selvskab, er 100% trygge ved hinanden og taler med hinanden om stort set alt. Alligevel har jeg ikke den der følelse af, at være forelsket i ham, hvilket jeg på en måde har lidt dårlig samvittighed over. På trods af dette har jeg stadig lyst til at være kærester med ham, idet jeg elsker ham meget. Samtidig savner jeg ham også virkelig meget, når vi ikke har været sammen i nogle uger (da vi bor langt fra hinanden). Jeg bliver også ved med at tænke på, at man jo siger at en forelskelse normalt forsvinder igen efter et års tid eller to, så på den måde kan det vel være underordnet om kærligheden starter med en forelskelse eller ej. Eller hvad tænker i? Jeg elsker ham meget, men har samtidig også dårlig samvittighed over ikke at være smask forelsket i ham, sådan som han er i mig. Håber virkelig at i kan komme med et godt råd, der kan hjælpe mig. Venlig hilsen Pigen

Svar:
Hej med dig.
Hvor er det dejligt, at du har en kæreste, som du er glad for. Jeg kan dog forstå, at du ikke oplever, at du er så forelsket i ham. Jeg kan desværre ikke fortælle præcis, hvordan det skal være, men jeg vil forsøge at komme med nogle af mine tanker omkring din problemstilling.
Hvis man er i tvivl om, om man er forelsket, kan man nogle gange forsøge sig med nogle romantiske ting, som kan gøre, at forelskelsen har lettere ved at blomstre. Måske kan I tage på en romantisk tur sammen, tage på hyggelige dates eller andet. Forelskelsen kan hurtigere aftage, når man ikke laver så meget sammen. Her kan du nærmest prøve at teste dig selv og se om du er forelsket eller måske bliver mere forelsket, når I laver sådan nogle ting sammen.
Det er helt rigtigt, at det sker for nogle, at forelskelsen stopper efter nogle år, men at der stadig er kærlighed, så man har et dejligt liv sammen. Men det betyder dog ikke, at forelskelsen behøver at stoppe. Nogle bliver ved med at være forelskede i hinanden og nogle mener, at man helst også skal være en smule forelskede i hinanden, så man bliver ved med at være glade sammen. Du skriver, at du har lidt dårlig samvittighed over ikke at være forelsket i din kæreste. Det skal du selvfølgelig ikke have. Men alligevel vil jeg fortælle dig, at det kan være rigtig svært at være i et forhold, hvor den ene er mere forelsket end den anden. Måske viser du lige nu ikke, at du ikke er forelsket, fordi I heller ikke bor tæt på hinanden. Men hvis I for eksempel en dag flytter sammen eller tættere på hinanden, kan du måske hurtigere komme til at blive træt af ham og han kan komme til at opdage, at du ikke er forelsket. Det kan være, hvis du ikke har lyst til, at I skal kramme eller kysse særlig ofte. Og det kan være rigtig svært, når man oplever, at ens kæreste ikke er så forelsket, som man selv er. Måske vil det ikke betyde, at han vil slå op, hvis han netop er forelsket, men det kan betyde, at du sårer hans følelser uden at det overhovedet er med vilje. Det kan også være, at du møder en fyr, som du bliver forelsket i. Så vil du enten skulle slå op med din kæreste eller også vil du skulle ignorere dine følelser for ham den anden og det kan blive rigtig svært at stå midt i.
Jeg kan desværre ikke fortælle dig, hvad du skal gøre og det er noget, du skal mærke efter hos dig selv, hvad du egentlig har lyst til. Det er også en mulighed at forsøge at blive venner med ham i stedet for at I skal være kærester. Selvom man ofte aftaler at være venner, på trods af at man ikke rigtig kan finde ud af det, så kunne det måske være en god løsning her. Hvis han er helt vildt forelsket i dig, kan det selvfølgelig være svært at være venner, fordi han altid ville have lyst til, at I skulle være mere. Men hvis han har det på samme måde som dig, så kunne I få et rigtig godt venskab. Jeg kan forstå, at du holder meget af ham og man kan sagtens holde rigtig meget af en god ven. Det ville selvfølgelig betyde, at I ikke ville kysse og kramme på samme måde, som når man er kærester. Så hvis du ved, at du har rigtig meget lyst til at kysse og kramme ham, så kan det måske også være for svært for dig at fortsætte som venner. Men hvis du netop har lyst til det eller hvis du gennem jeres venskab opdager, at du har lyst til det, så er det måske også tegn på, at du er mere forelsket i ham, end du lige troede.
Uanset hvad du vælger at gøre, så er en forelskelse en utrolig dejlig ting. Måske har du prøvet at være helt ramt, måske har du det til gode. Men når du oplever det, så er det så fantastisk, at du ikke har lyst til andet end at være sammen med den, der giver dig den følelse. Om det skal være med din nuværende kæreste eller andre drenge, kan jeg ikke sige. Men den følelse skal nok ramme dig på et tidspunkt. Og det skal du kun se frem til. Jeg ønsker dig alt det bedste.
Med venlig hilsen Signe M.