Jeg er forvirret

brevkassespørgsmål

Jeg er forvirret

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 6 år 1 måned siden

Jeg har en kæreste og mig og ham har haft sex men vi kom til at tænke på hvis man ikke kommer inden i pigen om hun så blir gravid og hvad kan man gøre for man ikke blir gravid uden at man blir nød til at bruge kondom. Er en p-stav og p-piller nok eller hvad kan man gøre?

Svar:

Hej med dig.

Tak for dit spørgsmål. Hvis man som mand og kvinde har samleje vil der altid være en risiko (eller en chance) for at kvinden bliver gravid. Det er rigtigt, at hvis manden ikke kommer oppe i kvinden, vil risikoen for at blive gravid være mindre, men den vil stadig være tilstede, og ønsker man ikke at være gravid skal man altid huske at beskytte sig. Der findes mange forskellige former for prævention. Kondom er en rigtig god præventionsform, da den også beskytter en mod kønssygdomme. Jeg kan dog godt forstå at du og din kæreste har lyst til at bruge en anden form for prævention og her handler det om at finde den præventionsform der passer bedst til jer. Minipiller kan være et godt alternativ til unge kvinder, da der ikke er nær så mange hormoner i som der f.eks. er i p-piller. Ellers findes der også p-stav, p-ring og andet. Du kan finde mere information om prævention inde på http://www.prævention.dk/. Derudover kan du opsøge egen læge og snakke med lægen om hvad lægen mener ville være en god præventions form for dig og for jer.

Jeg håber at det har været svar på dit spørgsmål.
Hilsen Marie

MarieHPs billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål