Jeg er bange for at være alene og sove alene

brevkassespørgsmål

Jeg er bange for at være alene og sove alene

brevkassespørgsmål af
Lotte
20 år

Jeg er bange for at være alene og det at skulle sove alene, er for mig angstprovkerende. Jeg har igennem hele mit liv været bange for det, og som ung-voksen (20 år) sidder det stadig i mig. Jeg er lige gået fra min kæreste efter 4 års forhold, og nu er angsten blevet større, fordi jeg ikker længere har en til dagligt at sove med. Hvis min kærste ikke var hjemme før, så forsøgte jeg altid at sove ude eller sammen med mine veninder. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at vende mig til tanken om at være alene. Jeg ønsker at blive tryg ved at sove alene, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Hvis jeg sover alene vågner jeg flere gange om natten, har svært ved at falde i søvn og frygter altid det værste. Efter min kærste og jeg gik fra hinanden har jeg endnu ikke sovet hjemme, men ude ved veninder eller hos min søster, grundet jeg er bange for at angsten skal vokse sig større i mig. Hvordan kan jeg blive tryg ved at være alene og sove alene?

Svar:

Hej med dig

Jeg kan se at det fylder meget for dig at du ikke tør være alene og sove alene. Det kan være meget ensomt og invaliderende at have det sådan og man kan nemt gå ind i en negativ spiral, fordi man hver aften er bange for at angsten skal overmande en igen. Jeg tænker at det eneste du ønsker er at få ro indeni og bare sove. Det er også meget naturligt at din angst bliver provokeret af, at du nu er single. Du spørger hvordan du kan blive tryg ved at være alene og sove alene. Jeg vil give dig nogle forslag til hvad du kan gøre og så kan du se om du kan bruge dem.

Du har måske fortalt dine veninder og din søster hvordan du har det, og jeg formoder at angsten ikke er gået væk af det. Jeg ved ikke om du har forsøgt at få hjælp den vej, men jeg vil råde dig til at snakke med en terapeut eller en psykolog, da jeg tror det vil kunne hjælpe dig til at blive mere tryg indeni og finde en årsag til hvor din angst stammer fra. Måske er din læge god at snakke med? Og du kan blive henvist til en psykolog af din læge, og så koster det ikke så meget for hver gang. Nogle kommuner har gratis psykolog hjælp til unge under 25 år (se på kortet her, om din kommune er en af dem) og jeg kan henvise dig til et godt sted hvor du også vil kunne få gratis hjælp. Nemlig på dansk familieterapeutisk institut hvor man kan få individuel hjælp og rådgivning.

Jeg tænker at du også har brug for en her og nu løsning for hvad du kan gøre, for det er udmattende ikke at få sovet og kan gøre tingene endnu værre. Det lyder måske fjollet, men brug en krammebamse eller en dyne og prøv at lytte til noget mindfulness som kan findes på nettet. Det kan give dig den ro der skal til for at sove eller slappe mere af.

Jeg håber du kan bruge mit svar. Ellers er du velkommen til at skrive igen eller bruge vores chat på Cyberhus.

Bedste hilsner

Kirsten

Kirstens billede
Kirsten fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål