Jaloussi?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Jeg har været forelsket i en pige fra min klasse i over et år. Problemet er at hun kun ligger mærke til de populære drenge. Jeg føler mig jalous fordi de andre altid får opmærksomheden, og jeg kan ikke lade være med at sammenligne mig selv med dem. Er det normalt at føle jalousi selvom man ikke engang er sammen med personen, og hvordan får man det til at gå væk.

Svar:
Kære dig
Tak for dit brev – det er virkelig modigt af dig at skrive så ærligt. Jeg får en fornemmelse af, at du har gået med de her følelser længe, og det kan være rigtig hårdt.
Det er helt normalt at føle jalousi, også selvom man ikke er sammen med personen. Mange oplever det, når de er forelskede og føler sig overset. Det betyder ikke, at der er noget galt med dig – det viser bare, at du har stærke følelser og gerne vil ses og værdsættes.
Det kan være svært ikke at sammenligne sig med andre, men du rummer meget mere end de følelser, du har lige nu. Jalousien siger noget om dit ønske om nærhed – ikke om din værdi.
Hvad kan du gøre?
• Prøv at minde dig selv om, hvad du er god til.
• Sæt ord på dine tanker – som du allerede gør her.
• Tal evt. med nogen, du stoler på.
Du har allerede taget første skridt ved at skrive her. Det viser styrke – og det kan godt blive bedre.
De bedste hilsner
Samara fra Cyberhus