Investering u/18

brevkassespørgsmål

Investering u/18

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 10 måneder 3 uger siden

Hej, jeg har i noget tid været ekstremt interesseret i aktier. Har for ikke meget tid siden spurgt om, om mine forældre ville åbne en aktiedepotkonto for mig, men de gider ikke sætte sig ind i det overhovedet eller lade mig gøre det med andre i familien som er en smule inden for aktier. De giver ikke nogen grund til det overhovedet andet end at de ikke gider sætte sig ind i det på noget tidspunkt overhovedet (som tager ingen tid) og jeg synes personligt ikke det er fair og føler en smule at det bare er ego som er på spil for dem. De er de eneste som kan give mig mulighed for at lave et depot/konto for at investere og mit hovede er bare sat fast på at jeg vil det nu/meget snart i stedet for at vente i 2 hele år og lange år når jeg har mulighed for det allerede nu. Men det kunne også være mig der overdriver her og bare er mega utålmodig Ville bare høre jeres mening omkring om hvems fejl det er og mulige tips, tak :)

Svar:

Kære du.

Det er en lidt interessant situation du sidder i der, men ikke desto mindre er det et spændende spørgsmål du er kommet med der. Når jeg læser dit brev, kan jeg tydeligt fornemme, at du føler dig frustreret og ikke lyttet til, når dine forældre ikke er villige til at hjælpe dig med at åbne en aktiedepotkonto på nuværende tidspunkt.

Måske har dine forældre deres egne grunde til at være tilbageholdende, og det kan være værd at forsøge at forstå deres perspektiv. Måske mener de ikke du er gammel nok? Måske mener de ikke du har den nødvendige modenhed til at forstå og handle med aktier? Måske er de bange for pengene bliver investeret forkert? Der kan være en masse årsager til hvorfor de ikke er helt med på ideen, men det betyder selvfølgelig ikke at du ikke skal lyttes til, for du har jo også dine grunde, så derfor vil jeg prøve at opsætte nogen forskellige råd du kan prøve at bruge til at måske overbevise dine forældre om det med at lade dig investere i aktier:

Start med en snak: Prøv at have en åben og ærlig samtale med dine forældre om dine interesser og hvorfor det betyder så meget for dig at investere i aktier. Forklar dem fordelene ved at starte tidligt og lære om økonomi og investeringer. Lyt også til deres bekymringer og forsøg at finde fælles grund- evt. kan I måske aftale, at du skal først skal have snakket med en af dine forældre først, inden du laver en investering, så de også er med, og på denne måde kan I lidt skabe et kompromis.

Undersøg forskellige investeringer og aktiemarkedet: Mens det kan være en god ide at have en forældre til at guide dig, er der også muligheder for at lære om aktier og investeringer på egen hånd. Du kan fx lytte til podcast på fx Spotify (du kan fx lytte til millionærklubben, børsen-invester osv.), søg også nødvendig viden på internettet og følg gerne finansielle nyheder for at opbygge din viden og forståelse af markedet, så bliver du også bedre til at tackle det, og med tiden kan du vise dine forældre at du har den nødvendige forståelse for aktiemarkedet.

Start småt: Selvom du ikke har en officiel aktiedepotkonto lige nu, kan du begynde at øve dig lidt og lære ved at bruge fx virtuelle aktiesimulatorer. Dette giver dig mulighed for at få praktisk erfaring og lære mere om aktiemarkedet.

Tålmodighed og langsigtet perspektiv: Selvom det kan være svært at vente, er det vigtigt at huske, at investering er en langsigtet proces. Aktiemarkedet er altid tilgængeligt, og du vil have mange muligheder for at investere i fremtiden. Brug den tid til at fortsætte med at lære og opbygge din viden om investeringer, så du er bedre forberedt, når muligheden engang opstår.

Jeg vil runde mit skriv af med at sige, at det er vigtigt at huske på at investering altid indebærer risici, og det er vigtigt at være ansvarlig og grundigt undersøge dine muligheder, uanset hvornår du begynder at investere, for det kan meget hurtig gå galt hvis man starter det forkerte sted. Derfor tror jeg også det er godt hvis dine forældre også er deltagende,  så du kan prøve kræfter af med aktier, samtidig med de kan følge med og guide dig i om det er en god eller dårlig investering.

Håber du kan bruge mit skriv, og jeg vil ønske dig held og lykke med hvornår du end påbegynder din start på investeringer og aktiemarkedet.

Venlig hilsen Kylie.

cyberhuskyles billede
Kylie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål