Intim barbering
brevkassespørgsmål af
Klara
14 år
Hejsa
Jeg har prøvet og intimbarbere første gang. Dagen efter føles det rigtig mærkeligt nede i mit underliv. Har fået noget rødt "udslet" lignende skægpest, men det føles anderledes end det plejer når jeg får det på benene. Da det føles irreteret og det har det aldrig gjort før. Ved ikke om der er forskel på skægpest ift hvordan det plejer at føles. Har aldrig barberet dernede før, men ville helst gerne da jeg bedst ka li det sådan.
Hvordan får jeg det til at gå væk hurtigst muligt? Hvordan slipper jeg fir at få det igen? Kan det være andet end skægpest? Læge er ikke en mulighed da min mor er imod intimbarbering.

Svar:
Hej Klara,
Huden i intimområdet er markant mere sart end huden andre steder på kroppen, så når man intimbarberer sig får man derfor også lettere skægpest. Ud fra din beskrivelse lyder det til, at det er det, der er sket for dig.
Når du har fået skægpest er det bedst at give huden ro og tid til at komme sig, inden du giver dig i kast med at barbere igen. Ellers kan du risikere, at det bliver værre. Hvis det er rigtig slemt, hvis huden er tør og irriteret, og hvis det klør kan du overveje at bruge en god fed fugtighedscreme uden parfume til at hjælpe huden til at blive sig selv igen.
Hver gang du barberer dig - uanset hvor på kroppen du gør det - er der en risiko for at få skægpest. Risikoen kan dog reduceres kraftigt, hvis du følger disse tre råd:
1. Brug skarpe blade. Jo mere sløve blade du bruger, des flere strøg skal du tage. Og jo flere strøg du skal tage, des mere irriteret bliver huden. Når du bruger skarpe barberblade vil de være mere effektive, og du vil derfor kunne opnå et glat resultat med færre strøg.
2. Blødgør huden - helst med vand. Inden du går i gang er det vigtigt at blødgøre huden, så den er klar til at blive barberet. Intimsæbe og intimbarberskum kan irritere huden, da det ofte har en udtørrende effekt, og nogle gange også indeholder parfume. Derfor er det en god idé kun at bruge vand som fugtgivende middel, når du barberer dig,
3. Barber først med hårene, så mod. Hvis du starter med at barbere mod hårenes groretning vil huden blive meget irriteret. Hvis du derimod starter med at barbere med groretningen, og på den måde får fjernet de lange hår først, og så efterfølgende tager de sidste stubbe ved at barbere mod groretningen, så opnår du for det første et glat resultat, og for det andet en mindre irriteret hud.
Det tager tid at blive fortrolig med intimbarbering, men hvis du følger de tre råd jeg har listet her, er du rigtig godt på vej. Hvis du har brug for at læse mere om intimbarbering kan du gøre det her.
Jeg håber du har fået svar på dit spørgsmål. Hvis ikke er du velkommen til at skrive igen.
Mange hilsner,
Siv