Angst og dårlig oplevelse
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Jeg er en pige på 17 år. Jeg har panikangst. Min angst var egentlig blevet meget bedre her de sidste par måneder, men i nat skete der en meget ubehagelig oplevelse. Min far har en kæreste som er syg i hovedet, så mig og mine ældre brødre havde sagt til ham at hun ikke skulle komme ind i mig og min fars lejlighed. I nat sover jeg i lejligheden med min kæreste, da det pludselig ringer på. Det er min far så jeg åbner bare døren, han har drukket så går bare direkte ind på mit værelse og lukker døren. Kan så høre at hans kæreste er med, og hun råber og skriger alt muligt med at min far har voldtaget hende, og har taget kvælertag på hende og har slået hende og hendes børn flere gange. Ved godt hun lyver men det er stadig ubehageligt at høre på. Får så et angst anfald, hvor min kæreste hjælper mig, vi skriver til min stoebror som bor inde ved siden af. Han skriver at vi skal hoppe ud af vinduet og komme ud derfra. Min kæreste og jeg hopper så ud, og mødes med min storebror og kæreste. Jeg er rigtig ked af det. Min far ringer så og spørger hvor jeg er, og bliver sur over at jeg bare er gået. Han har så ringet til politiet fordi hans kæreste ikke gad at gå. De snakker så med politiet, men er begge to mega stive, så hun tager bare en taxa hjem og så bliver den lukket. Mig og min kæreste går så ind på mit værelse igen, og lige så snart jeg sætter mig i sengen bryder jeg helt sammen. I løbet af natten er jeg også vågnet flere gange i spjæt. Tog så hjem til min mor formiddagen efter og det er her jeg er nu. Kan stadig mærke det virkelig sidder i mig, og hver gang jeg lukker øjnene kan jeg høre nogen råbe og skrige. Har også haft en konstant angstfølelse i kroppen hele dagen, og har grædt flere gange. Har også snakket med min mor, men der er intet der hjælper lige nu.

Svar:
Kære du
Det er godt nok en voldsom oplevelse du har haft, og jeg kan godt forstå at det har rystet dig helt vildt.
Det gør det selvfølgelig ikke nemmere, at du i forvejen kæmper med panikangst, men jeg mener faktisk at de fleste mennesker ville blive meget påvirkede af sådan en oplevelse, så du skal vide at den reaktion du mærker lige nu er helt naturlig.
Du skriver at du egentlig havde fået det meget bedre, i forhold til din panikangst, så jeg tænker egentlig ikke mit svar skal handle ret meget om dit generelle arbejde for at overkomme angsten. For du arbejder allerede med det, og er godt på vej.
Jeg tænker i stedet jeg vil fokusere på hvad du kan gøre for at håndtere den følelse du er ramt af lige nu, og samtidig også hvad du kan gøre for at skærme dig selv fra lignende i fremtiden.
Det er godt, at du har søgt tilflugt hos din mor. Fortsæt med at være omgivet af mennesker, du føler dig trygge og støttet af. De er der for at lytte og støtte dig igennem denne svære tid.
Dit hjem bør selvfølgelig være et sikkert sted, og derfor skal du måske overveje om det er muligt, at skabe den nødvendige sikkerhed, så længe du bor hos din far, og hans forhold til hans kæreste og måske også alkohol er med til at skabe den her slags voldsomme situationer. Måske kan I lave klare aftaler, som han faktisk kan overholde, der giver dig den tryghed, du har krav på. Hvis det ikke er muligt skal du måske overveje, om du skal blive hos din mor, eller om du eksempelvis kan være hos din kæreste?
Du skriver at du har fået det bedre, men jeg kan ikke lige gennemskue om du måske har fået professionel hjælp til at nå dertil? Jeg tænker under alle omstændigheder du skal overveje at snakke med professionelle om den her oplevelse. At tale med nogen kan være en afgørende skridt i at bearbejde denne traumatisk oplevelse. Det kan hjælpe dig med at forstå og håndtere din angst og de følelser, der er opstået som følge af denne oplevelse. Det er selvfølgelig godt at du har familie og din kæreste, der kan støtte dig. For nogle er det også enormt brugbart at få støtte fra en professionel, fordi det kan bidrage med noget helt andet end støtte fra dem der er tæt på én.
Jeg vil anbefale dig at kontakte Offerrådgivningen, som du kan ringe til døgnet rundt på nummer 116 006 Det er gratis og anonymt. De har også en chat, hvis du er mere til at kommunikere på skrift. Du kan læse mere her: https://offerraadgivning.dk/
Offerrådgivningen har netop til formål at hjælpe mennesker der har haft en rigtig ubehagelig oplevelse.
Husk, at det er helt okay at tage den tid, du har brug for, for at hele og bearbejde denne oplevelse. Din følelser er gyldige, og du fortjener at blive støttet på din vej mod heling.
De bedste hilsner Lukas