Ingen ungdom
brevkassespørgsmål af
Frederik
18 år
Hej cyberhus Jeg er ved at være noget til et sted i min ungdom, hvor jeg egentlig er ved at være godt træt af hvordan livet er gået indtil videre. Det er sådan at jeg faktisk ikke rigtig glæder mig til at stå op til en ny dag eller glæder mig til noget overhovedet. Jeg arbejder normalt 5-6 gange om ugen, som er fint, men når så det bliver fyraften begynder jeg stille og roligt at blive noget trist. Mange jeg kender tager normalt i byen, snakker om piger, sex, fester og alt muligt andet og der kan jeg bare mærke at mit humør falder betydeligt. Jeg føler nemlig ikke selv jeg har en ungdom på nogen måde, jeg vil nemlig gerne være med til det de andre laver men er aldrig med til nogen af det. Det at mine noget yngre søstre er begyndt med fester med op til 30 gæster fra deres venegruppe, begynder at få kærester og rent faktisk har en ungdom gør det bare ringere, da men selv prøver at finde en man kan have det godt sammen med, som ikke giver fremskridt lige meget hvad jeg prøver. Jeg ved ikke hvad jeg skal stille op, da det er trælst at leve på denne måde, så hvad kan jeg gøre for at prøve at få det bedre?

Svar:
Kære Frederik
Jeg kan godt forstå, at det er frustrerende for dig at føle, at der er en masse af de ting, som du forbinder med at være ung, som du ikke føler, at du oplever lige nu. Samtidig er det frustrerende for dig, at du synes, at dine yngre søstre gør alle de ting, som du også gerne selv vil. Som jeg forstår dit brev, så handler det både om de ting, du ser andre lave med deres vennegrupper, men også dating og kærester. Mit råd til dig i forhold til begge dele minder dog meget om hinanden: Tag intiativ.
Lad mig uddybe: Hvis du gerne vil holde fester med en masse venner, så vil mit råd til dig være at forsøge at invitere nogle hjem til dig eller spørg om de vil med i byen. Hvis du gerne vil hænge ud og lave noget mere afslappet efter arbejde, så spørg om der er nogle, der vil være med til at lave noget, som du godt kan lide. Den bedste måde at blive venner og få venner, det er ved at tage kontakt og forsøge at skabe den indledende relation. Det er ikke sikkert, at det altid vil lykkedes at bygge et venskab ovenpå, men det virker for mig til, at der er større chance for det, hvis du tør tage initiativet, end hvis du venter på, at der er andre, der tager det initiativ. Det virker i hvert fald ikke til, at det indtil videre har haft den ønskede effekt.
Det samme råd vil jeg egentlig give dig i forhold til ønsket om en kæreste. Hvis du gerne vil møde en sød pige, som du kan være kærester med, så er du nødt til at starte med at møde nogle. Det kan være i byen eller til aktiviteter eller via dating-apps. Nogle er heldige, og møder én relativt hurtigt. For andre tager det tid, men jeg er helt sikker på, at du med lidt tålmodighed, engagement og initiativ nok skal møde en rigtig sød pige.
Når det så er sagt, så kan jeg godt forstå, hvis det et nervepirrende scenarie at skulle forsøge at sætte sig selv i spil. Når man gør det, så er der selvfølgelig altid en chance for afvisning. Men der er også en chance for det modsatte. Jeg tænker, at det handler om at tage tingene, som de kommer og at turde være sig selv. For du er helt bestemt, lige som du skal være. Andre skal bare have lov at se præcis, hvem det er, for at de få øjnene op for, at det lige er dig, de har manglet i deres vennegruppe, og/eller liv.
En sidste tanke det er, at der også kan være en idé i at prøve at søge venskaber i forlængelse af eventuelle hobbyer. Det kan f.eks. være fodbold, håndbold, gaming eller lignende. Min tanke er, at det i hvert fald nogle gange kan være lettere at få et indledende kendskab til hinanden, hvis man har en fælles interesse, som man kan dele med hinanden. Så er det første frø plantet, og så må man se, om det kan spirre.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at det kan hjælpe dig lidt på vej. Hvis du har brug for mere rådgivning, så er du altid velkommen til at kigge forbi brevkassen igen eller at tage et smut forbi vores anonyme SMS-rådgivning. Vi er i hvert fald klar, hvis du kunne have brug for én snak.
Jeg ønsker dig alt det bedste!
Mange hilsner
Dagmar