Ingen udflåd og konstant ondt i maven?
brevkassespørgsmål af
AK
17 år
Kære Cyberhus Jeg er en pige på 17 der her de sidste to måneders tid har bemærket at mit udflåd er little to none, og at jeg har en svag smerte i mit underliv næsten konstant. Jeg har været på p-piller i 2 år og tager dem næsten altid til tiden, jeg har et aktivt sexliv med én fast partner og der er ikke sket nogle store eller stressende forandringer i mit liv her på det sidste. Jeg tager ikke nogen medicin eller noget, så jeg er super forvirret over hvorfor jeg oplever de her forandringer, og jeg håber at I kan hjælpe mig med at komme tættere på et svar. Kan jeg være gravid, kan det være en sygdom, eller skal jeg bare have p-piller med et andet hormonindhold, etc? Kh. AK

Svar:
Kære AK
Det lyder da ubehageligt med konstante smerter og jeg kan godt forstå din bekymring.
Det er dog rigtigt svært sige noget om årsagen, da jeg ikke kan stille uddybende spørgsmål og/eller undersøge dig. Derfor vil min anbefaling bestemt være at gå til din læge og blive undersøgt. Hvis du er bekymret for undersøgelsen kan du i første omgang blot snakke med lægen, der kan stille relevante spørgsmål omkring smerterne og det mindre udflåd. Lægen vil med spørgsmål formenteligt komme nærmere om smerterne skyldes noget i dine kønsorganer - (vagina, livomoder, æggestokke) eller det kunne have noget at gøre med tarmene herunder fx forstoppelse eller irritabel tyktarm.
Din læge vil ved en gynækologisk undersøgelse kunne se, din vagina og livemoderhals ser, norml ud eller der er en forklaring på smerterne. Lægen vil også mærke efter om maven føles som den skal, udvendigt fra. Hvis det er nødvendigt kan din læge også henvise til scanning af maven og tage blodprøver.
Forstoppelse er noget du kan opdage selv og kan starte med at behandle. Du skal have afføring dagligt og den skal være nem at presse ud og helst en blød konsistens, men ikke tynd. Hvis du tror du har fortstoppelse kan du prøve HUSK i en lille uges tid før du kontakter lægen. Køber du det på apoteket kan de vejlede dig i, hvordan du bruger det. Det kan være en ide, at snakke med dine forældre om det, så de kan hjælpe dig økonomisk.
Til spørgsmålet om du kan være gravid er svaret ja, men det er mindre sandsynligt, hvis du tager dine p-piller som anvist på pakken og oftest ses også at mængden af udflåd øges. Den nemmeste måde at får svar er ved at lave en test derhjemme. De kan købes i alle supermarkeder incl. netto og fakta. Ja det kan godt være en sygdom, men da du er ung er det heldigvis sjældent, at det er alvorligt.
Så med mindre der er tale om forstoppelse og HUSK hjælper dig, så kan jeg kun anbefale dig at gå til lægen. Det er da alt for hæmmende, at skulle gå rundt med mavesmerter dagligt.
Jeg håber du finder en forklaring, så du kan få en normal hverdag igen uden smerter.
Mange hilsner
Eva