Voldtaget på festival
brevkassespørgsmål af
Mynte
23 år
Jeg blev voldtaget på Roskilde sidste år. Jeg valgte at kontakte Politiet men blev helt vildt dårligt behandlet
Fik hjælp af Center for Sexuelle overgreb.
Jeg er vred og krænket over, at Politiet taler krænkerens sag. Og jeg ved vred over, at jeg skulle bevise, at jeg ikke var fuld den dag. fordi der drak jeg faktisk ikke fordi jeg havde fået maveinfektion af noget mad.
Politiet gjorde alt værre. Jeg vil aldrig råde andre til at melde en voldtægt.

Svar:
Kære dig,
Det er rigtig ærgerligt at høre, at du har haft en usædvanelig dårlig oplevelse med politiet i forbindelse med din anmeldelse af voldtægt. Det er helt bestemt ikke dét, man har behov for, når man står i så sårbar og krænket situation, som det er efter en voldtægt.
Det er rigtig godt at høre, at du har fået hjælp af Center for Seksuelle Overgreb, så du har kunne få hjælp til at bearbejde den ubehagelige og utilgivelige oplevelse, du har været udsat for i form af overgreb. Det er i sådan en situation vigtigt at få hjælp, så du kan komme videre i livet på bedst mulige vis og få det godt igen.
Jeg er nødt til at sige, at det ikke kan anbefales, at man ikke melder en voldtægt til politiet. Det er den bedste mulighed for enten at finde vedkommende, der har gjort det og/eller få vedkommende straffet.
Politiet er her for at hjælpe os, og det er beklageligt og meget ærgerligt, at du har følt dig dårligt behandlet, og som du selv skriver, også krænket, af deres håndtering i din sag. Et tidspunkt som efter en voldtægt er et tidspunkt, hvor man er rigtig sårbar, og man har brug for hjælp og omsorg. Politiet er i deres arbejde nødt til at gå tæt på og spørge om de spørgsmål, der ellers er ubehagelige, for at de kan gøre deres arbejde bedst muligt. Derfor er det helt forståeligt, at det kan være en meget ubehagelig situation, og du lyder til også at have været meget uheldig og er måske blevet udspurgt på en måde, hvor du måske har følt, du selv var skyld i det. Jeg vil gerne understrege, at man aldrig selv er skyld i voldtægt! Aldrig.
Du skriver, at du har fået hjælp hos Center for Seksuelle Overgreb, hvilket som sagt er godt. Alligevel vil jeg lige tilføje dette link, som du kan kigge på i forbindelse med hjælp efter en voldtægt.
I linket kan du læse om, hvad Center for Voldtægtsofre kan tilbyde af efterhjælp, og der er ligeledes pjecer, du kan læse. Skulle du have brug for det, kan du også kontakte centeret. Alle informationer står på hjemmesiden, som er linket.
Jeg håber, du kan bruge svaret, og at du får det bedre, trods din dårlige oplevelse.
De venligste hilsner,
Kathrine.