Skifter underbukser for meget
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus
Jeg har i lang tid været bange for bakterier og for, at der skulle ske mig noget.
En af de ting som jeg gør for at undgå bakterier er, at jeg næsten hver gang jeg går på toilettet skifter underbukser. Jeg er bange for, at siderne (hvor penis og numse er) skal røre hinanden, og der vil komme bakterier, så jeg kan blive syg. Jeg har nu gjort det i nogle måneder nu, men jeg synes, at det er irriterende, da jeg ikke kan blive ved med at skifte. Jeg har godt nok okay med underbukser, men de skal jo også vaskes.
Jeg har ikke nogen kæreste, og jeg er aldrig hos venner, så det er kun hjemme, at jeg skifter. Dog synes jeg, at det er et problem, hvis jeg nu f.eks. skulle få en kæreste, da det ville blive lidt mærkeligt at skulle skifte hos hende hver gang, at jeg går på toilettet. Måske ville hun forstå det, men det er pointen.
Kan I hjælpep mig? Kan man blive syg, hvis siderne rører hinanden?
Hilsen 17-årig dreng.

Svar:
Kære dig,
Vi lever i et samfund, hvor vi bliver mere og mere skræmte af bakterier. Det gør vi især fordi at medierne er rigtig gode til at bringe skrækhistorier frem, men også fordi man via nettet kan læse sig frem til mange ting. Derudover kan det også have betydning, hvordan vi er vokset op - om vi er vokset op i et hjem, hvor der altid skulle være rent f.eks. Men faktum er at vi altså ikke skal være så bange. Især ikke når vi bor i et land som Danmark, hvor der ikke findes særligt mange af de farlige bakterier som i visse andre lande. Så længe man holder en almindelig god hygiejne og er almindelig sund og rask, så skal man ikke gå og være bange. Faktisk er det sådan at vi har godt af lidt bakterier, da det er med til at holde vores kroppe i balance og gøre at vi kan reagere positivt på visse typer medicin. Ja det lyder måske lidt underligt, men det er rent faktisk sådan det hænger sammen. Bliver man aldrig udsat for bakterier, og pludselig bliver ramt af en bakterie, som kræver pencillin, så kan man risikere at medicinen ikke virker - baterierne er ganske enkelt blevet immune. Så prøv om du kan slappe lidt af i det og give lidt slip på angsten. I forhold til dit konkrete eksempel med at skifte uderbukser hele tiden, så synes jeg at det du blot skal huske, er den gode hygiejne når du tørrer dig efter at have været på toilettet og derefter vasker dine hænder med sæbe. Længere er den faktisk ikke. Så kan du sagtens nøjes med at skifte underbukser én gang om dagen. Hvis du så har trænet f.eks. og svedt meget, så synes jeg det er helt ok at skifte, da underbukserne godt kan blive lidt fugtige efter en god gang træning, hvor man har haft pulsen oppe. Men du skal ikke bekymre dig. Skulle siderne rører hinanden, som du skriver, og du skulle få lidt bakterie på dig, så vil der højst komme en irritation - det kan i nogle tilfælde kræve pencillin i form af creme eller piller, men det er absolut ikke farligt. Så fokuser du blot på den almindelige hygiejne, så behøver du ikke længere tænke på at skulle skifte underbukser hele tiden - som bonus slipper du for al den vask og kan se frem til at være i selskab med en sød pige uden at skulle tænke på at skifte underbukser.
De bedste hilsener
Charlotte