Forelsket i bedste veninde
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej.
Jeg er forelsket i min bedste veninde, ja faktisk den eneste jeg har. Det er ikke fordi jeg er en enspænder, jeg har bare lidt svært ved at finde nogen. Både min veninde og jeg har lavt selvværd, og derfor er det svært for mig at fortælle hende, at jeg godt kan lide hende, men også svært for mig at se, om hun kan lide mig. Men vi nyder hinandens selskab, og alle der kender os sige, at vi er gode sammen.
Mit lave selvværd gør nok også, at jeg har svært ved at forestille mig, at hun, og nogen andre, skulle kunne forelske sig i mig. Af samme grund har jeg heller aldrig haft nogen kæreste.
Jeg kan ikke blive ved med, at holde min forelskelse for mig selv, men vil heller ikke miste den eneste ven jeg har, og som jeg virkelig holder af.
Mit spørgsmål er: Hvordan fortæller man sin eneste veninde, at man er forelsket i hende. Og kan man gøre det på en måde, så hun ikke lægger afstand til en?
Jeg undskylder for punktum, komma og stavefejl, og siger på forhånd tak.

Svar:
Kære dig,
Det lyder som at du og din veninde har et dejligt venskab. Du skriver også at hun er den eneste ven du har, og at du vil være ked af at miste hende. Jeg synes lige at jeg vil sige til dig, at hvis man kigger ind bag alle de mennesker man møder på sin vej, så er der faktisk mange, der kun har helt få rigtige venner selvom det udadtil kan se anderledes ud. Men når tingene brænder på, er der typisk kun nogle enkelte man går til. Så vær ikke så ked af at din veninde lige nu er din eneste ven. Vi møder mennesker gennem hele livet og venskaber kan opstå alle mulige vegne og på tidpunkter vi ikke havde regnet med. Hvad angår din veninde, så er det rigtig dejligt du gerne vil passe på jeres venskab. Hun betyder noget særligt for dig kan jeg høre, og jeg er sikker på at du også betyder noget særligt for hende. Om hun føler for dig det samme som dig eller det udelukkende er venskabelige følelser hun har for dig, det er svært vide. Jeg kan godt forstå du spørger, som du gør, for det kan være svært når man falder for ens bedste ven. Hvis du fortæller hende, hvordan du har det, kan der ske det at hun enten gengælder dine følelser og i kan få et skønt forhold til hinanden, men der kan også ske det at hun ikke gengælder eller tvivler, og så kan i risikere en periode, hvor der kan komme lidt afstand imellem jer. Uanset hvad, så tænker jeg at du ikke har andre muligheder end at fortælle hende det. Du har gået med det længe og jeg synes du skal gribe chancen. Jeg ved det kan være ekstra svært når man føler et lavt selvværd, men jeg tænker det her kunne være en god øvelse til dig. Prøv at lægge det dårlige selvværd fra dig - det ved jeg godt man ikke bare kan fra den ene dag til den anden, men jeg tænker at du skal prøve ikke at tænke sådan om dig selv. Fortæl i stedet dig selv at du tror på dig selv - og bliv ved med det hver dag. Og så skal du prøve at finde modet til at få snakket med din søde veninde. Du vil overskride din egen grænse og jeg vil næsten garantere dig at det vil lette at få det sagt. Jeg synes ikke du behøver med store ord at sige du er forelsket i hende, men når i en dag er sammen, så se om du kan fortælle hende at du holder rigtig meget af hende og at du er begyndt at mærke at, der er mere end venskab i det for dig. Vær dig selv, vær den hun plejer at se og snakke med. Man kan desværre ikke sige sådan nogle ting og være helt sikker på at, der ikke vil opstå afstand. Men det du skal huske, hvis ikke hun gengælder dine følelser, det er at hun stadig vil holde af dig. Har man et godt venskab, så skal det nok gå. Som sagt, kan der komme en periode med afstand fordi det kan være svært at være sammen når begge ved at den ene lægger mere i det end den anden, men det vil kun være en periode og det er slet ikke sikkert det sker.
Jeg vil ønske dig held og lykke og alt det bedste til dig.
De bedste hilsener
Charlotte