Voksenlivet skræmmer mig ...
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
For mig er det vigtig at have kontrol og vide hvad der skal ske konstant. Jeg har svært ved ikke at have kontrol over hvad der sker i fremtiden. Stort set hver dag tænker jeg på min fremtid og det kan få mig helt ned, det er så slemt at mit humør kan blive så dårligt bare ved tanken om det. Min fremtid skræmmer mig og jeg frygter den så meget. Jeg spekulerer konstant på hvad der sker i morgen, hvad jeg skal nå og hvad der vil ske. Jeg er så bange for fremtiden, mest fordi at jeg er bange for at jeg ikke kan opnå det liv jeg ønsker at få. Et liv hvor jeg føler glæde, hvor jeg kan forsørge mig selv og hvor jeg har råd til at kunne tage på ferie engang i mellem. Jeg er bange for at jeg ikke får stiftet en familie, at jeg får et job jeg ikke bryder mig om.
Jeg er bange for at jeg om 10 år har fået tilbagefald og kæmper med en depression og spiseforstyrrelse igen igen, mest fordi at jeg stadig ikke er helt ovre min spiseforstyrrelse. Jeg lider af bulimi og jeg er bange for at det forhindrer mig i at kunne opnå succes i livet. Det gør så ondt at tænke på, det frustrerer mig og jeg aner ikke hvad jeg skal stille op med alle de bekymringer.
Efter sommerferien skal jeg starte på gymnasiet og min største frygt er at jeg ikke er i stand til at kunne gennemføre tre år. Jeg føler ikke jeg får gode nok karakterer til at kunne gennemføre det. Jeg får 4 og 7 i alle fag og kan ikke lade hver med at tænke om mit gennemsnit er højt nok til at kunne få et godt job. Jeg væmmes ved tanken om at jeg næste år bliver 18 og skal til at tage hånd om mit eget liv, jeg synes der er så mange forventninger, krav og så meget du skal håndtere. Mit selvværd og selvtillid er elendigt, det eneste jeg fokuserer på er hvor dårlig jeg er til alt. Jeg er en skrøbelig pige, der skal ingenting til at knække mig helt sammen.
Jeg taler ikke rigtig med nogen om det, da jeg synes det er et latterligt emne at tage op. Så jeg går og er ked af det for mig selv og jeg aner ikke rigtig hvad jeg skal gøre ved det.

Svar:
Kære du
Det er rigtig flot at du har skrevet herind og jeg vil gerne starte med at sige at det er vigtigt at snakke om, især også når det fylder så meget for dig og din hverdag. Jeg kan godt forstå du syntes at fremtiden kan være frustrerende og uoverskuelig at tænke på. Det kan det være for os alle sammen, netop fordi vi ikke ved hvad der kan ske i morgen eller om 10 år. Derfor tænker jeg også at det måske ikke handler om at få kontrol over fremtiden, men at det er måde hvorpå man håndtere sine tanker om fremtiden, der kan hjælpe. Det kan være forskelligt fra person til person, hvad der kan være med til at berolige os og føle at man genvinder kontrollen. Men jeg vil gerne prøve at komme med nogle forslag til, hvad du måske kan prøve, hvis du føler at du er ved at miste kontrollen og bliver trist og ked af det. Det er kun forslag, så du bestemmer selv om det er noget du vil prøve eller ej.
Det du kan prøve er, at tænke på 3 positive ting inden du går i seng. Det skal være nogle positive ting, fra den dag du lige er kommet igennem. Du skal ikke tænke på den næste dag, men fokusere på det gode ved den dag der næsten er ovre. De positive tanker kan være både små og store ting. Det kan f.eks. være at du så en god film, var i biografen, der var en i skolen der sagde godmorgen, du vågnede udhvilet, dit yndlingsnummer blev spillet i radioen, du fik et smil på gaden, der er grønne blade på træerne, solen skinner, regnen trommer på vinduet, eller et tidspunkt hvor du følte dig glad. Ved at lave denne øvelse, kan man være med til at fjerne fokus fra det negative tanker og i stedet få mere fokus på de positive ting i ens hverdag, som vi ofte glemmer at værdsætte. Næsten alle mennesker har en tendens til at fokusere på det man ikke kan lide og de negative tanker der omgiver os, i stedet for at fokusere på de positive ting. Det er meget normalt og derfor ikke kun dig der oplever at fremtiden kan virke uoverskuelig og være skræmmende. Derfor er øvelsen med at tænke på positive ting, noget som mange kunne have gavn af at øve sig på. Det kan godt være svært, da det bare generelt er meget nemmere at få øje på alt det man ikke kan lide. Men hvis du prøver at øve dig i det, og med tiden måske udvider øvelsen til at det ikke kun er inden sengetid, men at det bliver til en generelt tankegang, så kan det hjælpe din mentale styrke rigtig meget. På den måde kan det være, at du mentalt kan få overskud til, at fokusere på nuet og ikke blive stresset over fremtiden.
Noget andet du kan prøve, er at skabe dig et mentalt fristed i dit hoved. Det skal være et sted hvor du kan være afslappet, føle dig godt tilpas og finde ro. Det kan f.eks. være en palmestrand med klar blåt vand, en hængekøje mellem to træer, en eng fuld af smukke sommerfugle eller hvad du nu syntes kunne være idyllisk og afslappende. Det du kan bruge dit mentale fristed til, er f.eks. når du føler du er ved at miste kontrollen, så prøve at sætte dig ned et roligt sted, tage nogle dybe indåndinger og forestil dig dit mentale fristed. Hvis dit fristed er en palmestrand, kan det være at du sidder i sandet og kigger ud på det blå vand. Du kan høre bølgernes brussen mod strandbredden. Du kan mærke den lune luft mod din hud og dufte den saltede luft fra havet. Måske der en en lille krabbe, der kommer kravlende forbi. Du sidder stille og rolig, hvor du bare mærker dig selv og bliver mere og mere afslappet. Nogle gange kan man sætte en tidsbegrænsning på, f.eks. at man skal sidde i 5 minutter og øve sig i at være ved sit mentale fristed. Det kan godt være svært at blive ved med at fokusere på det, fordi alle de andre tanker har en tendens til at snige sig ind og prøve at ødelægge den ro man er ved at skabe. Derfor kræver det lidt øvelse og at man giver sig tid til at fordybe sig i sine tanker og er opmærksom på hvornår de negative tanker kommer og forstyrrer. Når de gør det, og man bliver opmærksom på at man er kommet til at tænke på noget andet, så er det en god ting at stoppe op og prøve at starte forfra med at tænke på sit fristed. På et tidspunk, når man har øvet sig, kan det være at man kan sidde i 5 minutter, måske længere tid uden at blive forstyrret af andre tanker. Det mentale fristed kan være med til at give lidt ro og afslappethed. Det er både afslappende for hovedet, men ofte kan man også mærke en afslappelse i kroppen. Det kan også være en god øvelse, hvis man oplever problemer med at falde i søvn om aftenen, på grund af f.eks. tankemylder. Øvelsen er med til at aktivere hjernen til at tænke på noget dejligt og fjerner derfor fokus fra de andre tanker som kører rundt i hovedet, det kunne f.eks. være tanker om fremtiden eller gymnasiet.
Et tredje forslag kunne være, at du prøver at skrive tankerne ned på et stykke papir. Det kan være de tanker, som du føler du mister kontrollen af. Når du har skrevet dem ned på et stykke papir, kan du se på papiret og prøve at sige til dig selv, at de tanker ikke skal styre dit liv og at du er herre over dit eget liv. Derefter river du papiret og de destruktive tanker i stykker og smider dem ud. Du kan selv bestemme om du vil tænke det inde i hovedet, eller sige det højt. Nogle gange kan det faktisk hjælpe at man siger det højt til sig selv. Hvis det er en rigtig dårlig dag, kan man også råbe det, så man virkelig får det ud af systemet. Det lyder måske meget mærkeligt, men ofte så hjælper det faktisk på den følelse man har inden i. Ligesom det nogle gang kan hjælpe at man råber for fuld kraft, for at få noget af alt den aggression, fortvivlelse og usikkerhed, ud af kroppen. Det er også en øvelse hvor man mentalt erkender overfor sig selv, at man har et problem, men at man har kontrol over problemet, fordi man faktisk gør noget ved det.
Du skriver at du ikke snakker med nogle om alt det du går og føler og oplever. Jeg tænker at det måske kunne være en hjælp for dig hvis du kunne snakke med nogle om det. Det er et vigtigt emne og det kan hurtigt eskalere hvis man går med det helt selv indeni. Nu ved jeg ikke hvordan dit familie forhold er, men det kan være at du kan snakke med dine forældre om, hvordan du har det det. Du fortæller at du har bulimi og har haft en depression. Jeg ved ikke om det er noget du selv har gået rundt med, eller om du har fået hjælp. Men jeg tænker, at det ville være en god ide for dig, at snakke med din læge for at høre hvordan han/hun kan hjælpe dig. Det kan evt. være at dine forældre kan hjælpe dig med at tage kontakt til din læge. Det kan være at din læge vurderer at det ville være godt for dig, at snakke med en psykolog omkring alle dine bekymringer for fremtiden. Ofte så ser man at bulimi eller andre former for spiseforstyrrelser, også handler om at man gerne vil have kontrol over sit liv, og det kan man få gennem kontrol af maden. Tit stammer problemet fra noget helt andet og derfor tænker jeg at det kunne være en god ide, hvis du fik hjælp til at finde ud af, hvad det er der gør at du gerne vil have kontrol. Jeg tænker, at når du er kommet nærmere et indblik i det, bliver det nemmere for dig at finde ud af hvad du skal gøre, for at få det bedre. Hvis du ved hvad det er der har medvirket til at du har fået bulimi, vil du også have nemmere ved at forbygge mod at du får det i fremtiden, fordi du allerede er opmærksom på hvad der er der har udløst det første gang. Derfor tænker jeg at du godt kan få uddannelse, arbejde, familie, rejser m.m. selvom du har haft en depression og bulimi. Måske man skal tænke på det sådan, at det faktisk kan være en styrke ved ens personlighed, fordi man netop har haft nogle udfordringer i sit liv, som man har taklet og fået styr på. Det kan være med til at gøre at man er blevet mentalt stærkere og gøre at man kender sine styrker og svagheder bedre. Det kan måske gøres til en fordel, set i forhold til de mennesker der ikke har haft så store udfordringer i sit liv og derfor måske ikke kender sig selv så godt.
Gymnasiet et et nyt kapitel i dit liv og jeg kan godt forstå det kan virker skræmmende. Det er normalt at man frygter det ukendte. Mange gange når man er i gang med det nye kapitel, så finder man ud af at det ikke er så skræmmende alligevel, når først man har lært det at kende. I forhold til dine tanker omkring karakter, så tænker jeg at det også er flotte karakter. Du vil ikke være den eneste på gymnasiet der har fået 4 og 7, det er der mange andre der også får. Der kan også være forskel på hvad det er for nogle fag man syntes er spændende og så på de fag man kun har af pligt. Ofte kan man opleve, at ens karakter bliver bedre i de fag som har personlig interesse. Der er mange forskellige uddannelsesmuligheder i Danmark, og det betyder også at der er rigtig mange steder hvor du ikke behøver at have et højt gennemsnit for at komme ind. I første omgang tænker jeg også, at du bare skal fokusere på at være i gymnasiet og ikke bekymre dig alt for meget om hvad man skal bagefter. En stor del af de der er færdig med gymnasiet, begynder ikke på uddannelse eller arbejde lige efter gymnasiet, men har brug for en et sabbatår eller andet, inden man har en ide om hvad det er man gerne vil. Derfor tænker jeg at du på senere tidpunkt vil have god mulighed for at finde ud af, hvad næste kapitel i dit liv skal være, men at du lige skal skal koncentrere dig om at fordybe dig i dette kapitel. Hvis du har en god lærer som du føler dig tryg ved, kan du prøve at snakke med ham eller hende. De kan sikkert også hjælpe dig med de bekymringer du har omkring gymnasiet. Når du starter på gymnasiet, kan det måske være en god ide for dig, at snakke med en studievejleder. En studievejleder kan bl.a. hjælp med spørgsmål omkring hvordan man gennemfører de 3 år, hvorfor nogle valgfag man skal vælge, hvis man har fravær eller syntes man har problemer med sine karakter. En studievejleder kan også hjælpe med private spørgsmål, så hvis du får brug for at snakke om de ting der udfordrer dig privat, kan du også snakke med vejlederen omkring det. Det kan både være dine bekymringer omkring din fremtiden, bulimi, følelse af at miste kontrollen eller depression. Det er den måde som skolen bedst kan hjælpe dig på, så du får en god tid i gymnasiet og så de kan støtte dig gennem hele skoleforløbet.
Til slut vil jeg gerne sige at fremtiden altid vil være uforudsigelig og vi kan ikke kontrollere alt der sker i vores liv. Det er noget vi som mennesker må leve med. Vi kan lave nogle mål og overvejelser over hvad vi godt kunne tænke os, men det betyder ikke at det nødvendigvis bliver sådan. Mange gange er det bedst at man tager et skridt ad gangen og prøver sig frem. Derfor er det også en god ide, at man træner sin mentale robusthed, så man øver sig i, at kunne overskue den modgang man højest sandsynlig vil møde igennem sit liv. Nogle gange kan det hjælpe at snakke med andre om alle de ting der virker uoverskuelige, så det ikke hober sig op inde i en. Det kan være at du har nogle veninder du kan snakke med. Det kan endda være at der er nogle af dem, som også syntes at fremtiden kan være skræmmende. Ellers vil jeg igen råde dig til at snakke med dine forældre og kontakte din læge, så han kan hjælpe dig med at finde ud af hvilken hjælp der ville være bedst for dig.
Jeg håber at du kan bruge mine svar og at du får snakket med nogle voksne omkring dine tanker og bekymringer. Du er velkommen til at skrive i vores chat, hvis du har brug for at snakke med en voksen frivillig. Hvis du føler at du gerne vil snakke med en voksen der har personlig eller praksis erfaring med spiseforstyrrelse, har Landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade (LMS) også en chat hvor du er velkommen til at skrive. Håber du får en dejlig sommer og at du får en god tid i gymnasiet.
Venlig hilsen Ditte LK