Piger har ingen rettigheder..
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Hej!
Jeg har en veninde der blev voldtaget. Fyren slap selvfølgelig fri, selv om der ikke var tvivl om, at hun var blevet voldtaget. Da hun ville anmelde det til Politiet, sagde den mandlige politiassistent, at hun "bare skulle glemme det" . Så det gjorde hun. Fordi jeg ikke er opdraget til at kæmpe! Men en dag så ramlede det, da jeg så en overskrift med ordet "voldtaget" på en avis. Jeg talte med en kvinde ved Politiet som troede mig og beklagede at hendes kollega havde optrådt sådan overfor mig, Han var ikke ved den politi station mere og jeg havde ikke hans navn mere. Hun sagde så, at der ikke ville blive rejst tiltale, fordi "det ikke vil holde i retten, men jeg tror 110% på dig!
Jeg har så fået en kæreste. Men jeg tør ikke have sex med ham eller gøre noget "kæreste agtigt".
Jeg har også lige set et program på Netflix: "Audrie og Daisy"- og jeg er enormt vred og ked af det. Men det er sådan det er for os kvinder. Det er uhyggeligt at se, hvordan den mandlige "sherif" for byen holder hånden over drengene. Jeg blev så vred!
En pige skal sige "rigtigt " nej, for at det er overgreb og det er sådan idag, at det man bliver spurgt om hos Politiet ( og i retten har min advokat sagt) er, om "sagde du "rigtigt" nej?
Og fyre ved, at de har retssystemet bag sig. Dem der vil krænke ved, at det per defacto er "gratis" at voldtage en kvinde i DK.
Jeg vil ikke have en kæreste. Og jeg vil ikke holde op med at synes, at vi på alle måder er dårligere stillet, hvis vi er født piger: Vi får dårligere løn, vi skal finde os i, at blive krænket sexuelt og at ingen tager det seriøst efterfølgende, at man kan risikere at blive stemplet som løgner og en tøjte. Og har vi sex, så må vi ikke nyde det eller andet, som fyre automatisk må.
Hvorfor er det ok at forsvare den slags at stemple kvinder på den måde?

Svar:
Kæreste du.
Hvor jeg dog forstår dine frustrationer. Jeg er ked af at høre om din veninde. Det er aldrig okay at krænke, og det er frygteligt, at mange voldtægtsofre har så dårlig en oplevelse med processen efter. Det er frygteligt, at det skal være så svært at få medhold i voldtægtssager, når man er offer. Og tro mig, det er noget jeg selv også grubler meget over og er meget vred over. Jeg tror, vi må huske på, at de fleste mennesker i Danmark heldigvis er meget fornuftige og empatiske mennesker. De færreste ville mene, at voldtægt er okay. Desværre er sager, hvor kun den anklagede og anklageren er til stede, utrolig svære at opklare, fordi der jo ofte netop ingen vidner er. Så bliver det hurtigt ord mod ord. Og det er simpelthen så frygteligt, at en så stor krænkelse som voldtægt ender som sådan en sag. For hvor må det være svært at være offer og føle at ingen tror på en. Man føler nok endda, at der bliver troet mere på gerningsmanden. Det gør der måske også, for vi har jo det retssystem, der lyder, at man er uskyldig til andet er bevist. Derfor ligger størstedelen af bevisbyrden på offeret. Det er der rigtig mange, der protesterer imod, det er også derfor det diskuteres, om man skal kunne straffes for uagtsom voldtægt, altså at gerningsmanden har voldtaget uden helt at være klar over det eller egentlig at have haft det som hensigt. Mange forskellige organisationer kæmper for ændring af vores kultur og retter skarpt fokus på netop alt det, du også virker frustreret over. Hvis du har lyst til at læse mere og følge med, så kan du eventuelt kigge her og her
Der er mange, der er enige i alt det, du siger. Og det er jo utrolig heldigt. Det er godt, at der er så meget fokus på de områder, hvor ligestillingen måske desværre ikke er helt på plads endnu. Det tager lang tid, og det bedste vi kan gøre er at være opmærksomme, sætte grænser hvor vi kan, og opdrage vores børn til en bedre verden. Man kan blive så utrolig vred over den sexisme og ulighed, mange kvinder stadig synes at opleve i hverdagen. Igen, så tror jeg, det er vigtigt at huske på, at de fleste i Danmark i dag, ønsker det bedste for andre mennesker. Vi bliver nødt til at stole på, at det er de færreste, der krænker med vilje. Det ændrer jo så ikke på, at krænkelser stadig finder sted. Dette må handle om, at mange mennesker har svært ved at mærke og forstå andres grænser. Dette kan ofte opleves som sexisme i hverdagen, altså oplevelser som ubehagelige kommentarer fra fremmede, et klask i numsen eller nedladende udtalelser fra en bekendt osv. Dette er også et sted at starte, også for dig. Sig NEJ, sæt grænser. Fortæl de her mennesker, at de overtræder dine grænser og opfører sig dårligt. Det er frustrerende at føle, at man som kvinde bliver nødt til dette i 2017, man skulle tro, vi var nået længere, men det er vi bare ikke på alle punkter. Jo mere modstand vi gør, jo mere fokus kommer der på problemet.
Jeg forstår din modvilje mod at få en kæreste og dine frustrationer over oplevelsen af forskellen mellem, hvad mænd må, og hvad kvinder må. Du spørger, hvorfor det er okay at stemple kvinder på en bestemt måde. Det er ikke okay. Du skal bare vide, at du ikke er alene om at mene dette. Der er stort fokus på alt dette lige nu, og vi er på vej i den rigtige retning. Men det er også vigtigt, at vi står sammen. Det er ikke en kamp MOD mænd. Det er en kamp mod krænkelse af alle former, og en kamp mod overtrædelse af personlige grænser. Jeg forstår din frygt, ligesom mange andre kvinder nok også forstår din frygt. Det er et kæmpe problem. Et problem som skal tages op og løses sammen. Slutteligt vil jeg anbefale dig ligeledes at kigge lidt her, hvor du kan læse en masse om Dansk Kvindesamfunds mærkesager og læse, hvordan du kan støtte.
Jeg håber, mit svar sætter nogle tanker igang hos dig. Du er altid velkommen til at skrive igen eller besøge vores 1-1 chat og snakke mere, hvis du har lyst.
Sophie