Må lægen afvise?
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Må en læge afvise  når kan kommer, fordi man har fået en dom i retten? Og sige, at sådan et kriminelt menneske ( som mig) har ikke ret til lægehjælp?

Svar:
Hej med dig
Alle har ret til lægehjælp. Det betyder også at man, selvfølgelig også har ret til lægehjælp selvom man har gjort noget kriminelt.
Der kan selvfølgelig være situationer, hvor en læge ikke kan give hjælp nu og her, hvis en patient ikke vil lade sig behandle. Hvis patienten er aggressiv overfor lægen eksempelvis, men det lyder ikke til at være tilfældet her.
Så igen...en læge kan ikke bestemme at et menneske ikke må få lægehjælp fordi de har gjort noget kriminelt. Det er faktisk ulovligt.
Mange hilsner Niels-Christian