Alkohol
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej
Jeg er en pige på 16 snart 17, og er ikke begyndt at drikke alkohol endnu! Men kunne godt tænke mig snart at begynde, men er bange for at hvis jeg først begynder, bliver jeg  afhængig af det! For det siger mine tanker og hovede virkelig! For står med problemer til røven, så gad være meget lettere bare at drikke dem væk hele tiden! Er vokset op i et hjem hvor min pap far har drukket alkohol i skjul og er blevet pisse fuld og ubehagelig hver gang! Så har ikke lyst til at gå hans vej, men er sku bange for, det snart ender sådan!
hvad skal jeg gøre?

Svar:
Kære du.
Det lyder som nogle store overvejelser, jeg kan godt forstå, at du føler dig usikker på, hvad du skal gøre. Jeg vil gerne sige, at jeg synes, det er fedt, at du skriver herind. Jeg tror de fleste unge i starten føler et slags dilemma, når de skal beslutte, om de har lyst til at drikke alkohol. Det er vel lidt en speciel overgang fra barn til ung, og det ændrer den måde, man er sammen med vennerne på. Jeg kan også godt forstå, at det lige i din situation føles som et noget større dilemma, da du udtrykker, at du ikke vil være som din papfar. Jeg har nogle overvejelser og tanker, jeg gerne vil dele med dig, og som jeg håber, du kan bruge.
Først og fremmest, tænker jeg, at du måske kunne gøre dig nogle tanker om, hvorfor du gerne vil drikke alkohol. Er det for at have det sjovt? For at passe ind med vennerne? For nydelsen, altså fordi det smager godt? Jeg tror, det er en god idé at overveje grundene til, at du har lyst til at drikke, så du kan mærke efter, om det er noget, du gør for dig selv. Du skal ikke drikke for andre end dig selv, altså skal du kun drikke, hvis det er noget du har lyst til. Du skriver, at du godt kunne tænke dig at begynde, men også at du føler, du har mange problemer, der kan "drikkes væk". Der synes jeg, det er vigtigt at huske, at problemer ikke kan drikkes væk. Når man drikker alkohol, slapper kroppen af og mange funktioner i hjernen undertrykkes, hvilket godt kan gøre, at det føles som om problemerne forsvinder. Men alkohol er ikke løsningen på dine problemer. Og du skal ikke begynde at drikke, fordi du ønsker at problemerne skal forsvinde, for de er der desværre stadig, når du bliver ædru. Jeg tror aldrig, at alkohol har fungeret som løsning på problemer for nogen. Faktisk tror jeg desværre ofte, at alkohol kan gøre problemerne meget værre. Alting kan føles meget lettere, når man er fuld, men man skal huske at passe på sig selv, og kroppen kan altså ikke holde til at være påvirket af alkohol i længere tid af gangen. Så selvom alkohol kan virke som en let og midlertidig løsning, bliver man nød til at finde en mere holdbar løsning på sine problemer i sidste ende. Som sagt er alkohol skadende for kroppen, især lever og hjerne kan tage skade, så det er vigtigt, at man ikke drikker for meget for ofte. Alkohol er bedst, hvis det er noget man drikker for at have det sjovt en gang i mellem. Men det er ikke noget, man på nogen måde SKAL. Du skal føle dig klar til det.
Som jeg forstår det, er en af grundene til, at du er nervøs for at skulle drikke alkohol, at du er bange for at blive afhængig. Jeg vil derfor gerne lige sige lidt om afhængighed også. Tendensen til at blive afhængig af alkohol er faktisk til en vis grad genetisk. Det vil sige, at det at have let ved at blive afhængig af alkohol er noget man arver fra sine forældre. Hvis man drikker rigtig meget alkohol, og meget ofte, så kan man også blive afhængig, men det kræver at man drikker rigtig meget over lang tid. Det er selvfølgelig rigtig godt, at du tænker over afhængighed, for alkoholafhængighed kan ødelægge rigtig meget i ens liv. Det, at du er så opmærksom på afhængighed gør, at du kan have meget mere kontrol over det, og kan hjælpe dig til at undgå det helt, og det er jo rigtig godt. Jeg kan også godt forstå, at lige netop afhængighed er en stor bekymring for dig, fordi du har været vidne til din papfars misbrug, men jeg tror ikke, du behøver at frygte det for meget, da det ikke er noget der opstår lige med det samme. Hvis du kommer frem til, at grunden til at du gerne vil drikke er for at have det sjovt med vennerne en gang i mellem, så tror jeg det er lettere at begrænse alkohol forbruget, så det ikke er skadeligt i længden.
Du skriver om din papfars alkoholforbrug, hvilket jeg godt kan forstå fylder rigtig meget i dine overvejelser omkring alkohol. Er alt det her om alkohol noget, du kan snakke med din mor om? Jeg tror, at en god måde at starte med at drikke alkohol på, er at snakke med sine forældre om det. De har jo prøvet det selv, og måske din mor har nogle gode råd og kan hjælpe dig med at prøve det af i trygge omgivelser. Det tror jeg også er rigtig vigtigt, at man første gang prøver det af i omgivelser og med mennesker, man er tryg ved. Måske du kan snakke med dine venner om det også? Hvis de allerede drikker, kan de også fortælle dig mere om, hvordan det er, og hvad der er rarest. Det er vigtigt, at man har en god oplevelse den første gang man drikker, og det kan dine venner godt hjælpe dig med, hvis det er i deres selskab du skal drikke. Men igen, du skal ikke gøre noget, du ikke har lyst til.
Hvis du gerne vil vide mere om alkohol og afhængighed, kan du læse lidt her. Der er både artikler om alkohol og afhængighed, samt et leksikon, hvor man kan læse om alkohols virkning og bivirkninger. Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at skrive igen, eller besøge vores chat, hvis du får brug for at snakke.
Sophie