Min tvilling søster begik selvmord
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej min tvilling søster begik selvmord da hun var 14 år gammel det er ca, 2 måneder siden nu. efter hendes død har jeg virkelig ikke har´ft lyst til at leve mere, jeg har en gang forsøgt og tage mit eget liv. men min mor opdagede det i tide og ringede efter en ambulance. hvordan skal jeg komme videre?
hilsen mig

Svar:
Hej med dig
Det gør mig utrolig ondt at du har mistet din søster og jeg synes der et er rigtig flot at du kan skriver ind til mig.
Du har mistet en kær søster, en som er meget tæt på dig. Du beskriver meget flot hvordan du har mistet lysten til at leve og mangler hjælp til at komme videre.
Alle de følelser du har i hjerte og krop kaldes sorg og kan være meget svære at beskrive, men det gør ondt. Det kan gøre så ondt, at det sommetider kan være svært at overskue noget som helst andet.
Det har gjort så ondt inden i dig, at du har prøvet at begå selvmord. Kære dig, der er andre løsninger og der er en vej ud af smerten. En vej hvor du kan få det bedre, få lysten til at leve tilbage og samtidig bevare et dejligt minde om din søster inde i dit hjerte resten af livet.
Det er meget vigtigt at du snakker om din søster ord på hvor meget du savner hende og på alle de dejlige ting hun stod for. Det kan være sammen med dine forældre, eller hvis du har en god veninde kan det også være en god ide.
Det kan sommetider være svært for andre at mærke hvor ondt det gør, så det kan være en god ide at fortælle veninden at du bare har brug for at sætte ord på det der gør ondt og at det er ok, hvis hun ikke forstår.
Kender du en anden voksen i din familie som du har det godt med, kunne det også være en god ide.
Du er 14 år og går sikkert i 7 eller 8 klasse. Det kan være rigtig godt at snakke med din lærer også. Så kan han/hun hjælpe dig hvis du en dag i skolen lige pludselig bliver meget ked af det.
Ved at snakke om det med andre blive ordene ikke inde i kroppen, hvor de gør så ondt. Det kan måske være svært at forstå lige nu, men det er en af måderne at komme videre på, sammen.
Det er vigtigt at dele sin sorg med andre. Sommetider kan det være dejligt at dele det med nogle andre mennesker end dem der er tættest på. Det kan også være dejligt at dele sorgen med andre der har oplevet det samme og så forstår din smerte.
Derfor er der flere muligheder på nettet. Her kommer nogle muligheder, hvor du kan søge hjælp hos mennesker der kender til det at miste en kær en:
www.ungogsorg.dk Her kan du og din søster chatte med andre børn og unge som har mistet en søskende - anonymt. Du kan også få din mor/far til at ringe til dem, da man nogle gange kan få lov til at komme i en gruppe sammen med andre som har mistet. Mange børn og unge finder stor glæde af at snakke med andre som har oplevet det samme.
www.mindet.dk et sted hvor der er minder for søskende, forældre m.m. Her kan du og din familie måske oprettet et minde sammen ?
www.mistetbarn.dk Det er for dine forældre, hvor de kan mødes med andre forældrepar og tale om det at miste et barn.
www.soeskendekram.dk Her kan du møde andre søskende der har mistet søskende og skrive i debatforummet.
En anden mulighed som også er en god ide er, at få en snak med en psykolog. Det kan være rart at snakke med en der ved noget om hvordan vi mennesker reagerer og føler. For at få sådan en aftale, skal du få en aftale hos din læge, han eller hun kan så henvise dig til en psykolog. Måske skulle du tage op til din læge sammen med din mor, det er sommetider nemmere.
Til sidst vil jeg fortælle dig, at det er rigtig flot og stærkt at du kan skrive herind og bede om hjælp.
Det fortæller mig at du har det mod og den vilje der skal til for at komme igennem den sorg du er midt i.
Og kære du, det hele ser meget sort ud nu, men det vil lysne og det vil lysne sammen med mindet om din søster som altid vil være hos dig.
Jeg ønsker dig alt det bedste
De bedste hilsner
Marianne