Forskelligt

brevkassespørgsmål

Forskelligt

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

,Hej Iben :-)
Jeg håber at du vil svare på mine spørgsmål.

1) Det lyder måske lidt klamt.
Men når jeg er på toilet, og skal ud med afføringen, kommer der altid en lille klat udflåd med. Det sker næsten hver gang. Jeg undrer mig over, om det er normalt?

2) Jeg går i bad hver anden dag, for har fået afvide, at det ikke er godt at gå i bad hver dag. Men alligevel kommer mit hår til at lugte
dårligt. Selvom der er gået en dag! Jeg vasker mit hår rigtig godt! Os fordi det er meget tykt. Hvordan kan det være? Og hvordan jeg undgå at det ikke lugter?

3) Jeg er 1.58 - 1.60 høj. Jeg vejer 45 - 46. Min vægt ændrer sig
hurtigt. (Jeg vejer mig selv hver dag) Jeg vil gerne tabe mig, så jeg vejer 43 - 44 kg. Men det er for svært. Der er tit usunde i køkkenet (os sunde), og når min storesøster spiser foran mig, eller når der bare ligger et eller andet foran bordet, er fristelsen for stor. Jeg syntes selv at jeg nærmest er afhængig er usunde ting. Jeg elsker at være sund! Spiser meget frugt, og elsker kød og mælk! Min far har højt stofskifte og er meget tynd, så min mor laver tit mad med meget fedt i. Jeg bryder mig ikke om det, og har sagt det.
Men hun siger at jeg hurtigt forbrænder det, da jeg går til fodbold, og at jeg har brug for fedt. MEN JEG VIL IKKE SPISE DET. Jeg blvier os aldrig mæt efter aftensmad, har jeg fundet ud af. For lige efter måltidet, spiser jeg tit noget usundt. Hvordan kan jeg undvære alt det usunde, og samtidig blive mæt? Har du ikke nogle ideer for at jeg kan tabe mig lidt? (hvad jeg f.eks skal spise om morgenen osv.) Håber virkelig du kan hjælpe! :-)

Svar:

Hej 13 årig pige.
Det er rigtig godt at du skriver herind, når du har spørgmål omkring din krop.

Du skriver at der kommer lidt udflåd med når du har afføring. Jeg kan desværre ikke sige dig hvad det er, fordi jeg ikke har set det. Afføring kan have forskellig konsistens, og nogle gange kan det det sidste være meget "tyndt" at de ligner udflåd, hvilket er normalt.
Jeg kan ikke sige det med sikkerhed og det er også meget afhængig af hvad man spiser.

Hvis du undrer dig meget over det kan du evt. sammen med din mor spørge din læge om det.
Hun/han kan svare bedre på det end jeg kan, fordi hun/han har mulighed for at se det.

Når man kommer i puberteten som du er, så er der mange der får fedtet hår, hvor det nogle gange også lugter. Det er fordi hårsækkene i hårbunden, hvor hårrene sidder fast i laver fedt.
Det bedste forslag jeg har til dig er, at du prøver forskellige shampooer, for at finde en sæbe der passer til dig - prøv dig frem, og gå efter en der er lavet til fedtet hår. Det kan være du kan få din mor til at hjælpe dig med at finde en.

Jeg syntes ikke der er noget forkert at gå i bad hver dag, når du har problemer med at dit hår lugter.
Hvis bare du ikke vasker hele kroppen i sæbe hver gang. Det er fordi kroppen laver et naturligt fedtlag på huden, som er beskyttende. Meget sæbe kan også virke irriterende for huden, og i værste tilfælde være med til at give allergi.

Først vil jeg sige at du ikke skal tabe dig mere. Med de mål du har fortalt mig, så ligger på grænsen til at være undervægtig. Det er helt naturligt at vægten falder og stiger lidt, derfor behøver du ikke at veje dig selv hver dag. Men det er en god ide at spise sundt, og droppe det usunde. Jeg syntes også det er rigtig godt at du går til fodbold og får motion, da det er sundt for kroppen.

Det er svært at lade være med at blive fristet når der står slik foran en. Husk på at et stykke slik engang imellem er helt ok.

Det er en god idé at finde nogle alternativer til det usunde, og som du godt kan lide. Det kan være gulerødder der er skåret i staver, eller små bananstykker, eller clementiner.

Prøv lidt forskelligt, og find ud af hvad du godt kan lide. Det er nogle gange lidt nemmere at lade være med at spise det usunde slik, hvis der står noget frugt ved siden af som man godt kan lide. Men det er i orden at spise usundt i ny og næ.

Du skriver at din mor laver meget fed mad, og du ikke vil spise det. Kroppen har brug for lidt fedt og det sundeste for kroppen er, at man får det gennem sine måltider og ikke gennem slik. Specielt for dig som dyrker meget motion og er tæt på undervægt.

Men det er vigtigt at du kan lide maden og at du bliver mæt.
Jeg tror det ville være en god ide at spørge din mor, om hun ville lave nogle grøntsager ved siden af, som i kunne få som tilbehør. Det kunne være ærter, majs, tomater, kogte gulerødder eller andet, det er også bare med at finde ud af hvad du kan lide.

Ikke at du KUN skal spise grøntsager, men som tilbehør til den mad din mor har lavet.
Groft brød kunne også være en mulighed til aftensmaden, fordi det giver en mæthedsfornemmelse i længere tid.

Omkring morgenmad, så vil jeg f.eks. foreslå havregryn eller noget lignende og brød med ost. Noget du bliver mæt af og som giver kroppen energi til dagen.

Det er altid en god ide at drikke masser af vand i løbet af dagen, det har kroppen rigtig godt af.

Jeg håber at du kunne bruge mine svar.

Venlig hilsen
Iben Bach Pedersen