Indlæggels
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg er en pige på 15 år, jeg har depression, men det går ud over hele mit liv, har mistet min interrasse for min sport, men kan også mæreke at min krop ikke har så meget energi som den havde engang, jeg har snart haft det dårligt i 1 år, men har først snakket med min forældre om det her i sommerferien. Jeg har snakket med min læge og nogle rådgiver men jeg aldrig kunne fortælle hvordan jeg virkelig har det, og det har ikke hjulpet at snakke med folk om det, har fået det være med tiden, og har mange gabge overvejet selvmord, fordi er ked af det konsant, jeg ved ikke om det er på tide at blive indlagt eller hvad, fordi jeg kan snart ikke klare det mere, har ikke overskud til noget som helst

Svar:
Kære du.
Jeg kan godt forstå, at det må være så frustrerende at gå rundt og have det så dårligt hele tiden og i så lang tid, og kun mærke, at det bliver værre og værre. Jeg synes, at det er rigtig godt, at du har skrevet ind til os, for jeg tænker, at det må betyde, at du har et ønske om at få det bedre, men ikke ved hvordan. Og det kan være en lille start til at få det godt igen.
Det er helt normalt, når man har en depression at føle en generel tristhed - måske uden helt at vide hvorfor. Man mister glæde og lysten til at lave de ting, som tidligere interesserede en og gjorde en glad, og man får mindre energi, som du også selv beskriver. Mange kan også føle skyld over at have det sådan, fordi de føler, at det er deres egen skyld, og at de bare kan få det bedre igen. Men det er desværre ikke sådan det hænger sammen, for oftest er der flere årsager til, at man får en depression og nogen gange er det svært helt at finde en enkelt grund til, at man har det dårligt. Og for nogle kan det være rigtig frustrerende, fordi man kan måske tænke, at en måde at få det bedre på, er ved at arbejde med, hvorfor man overhovedet fik det dårligt til at starte med, og det kan være svært, hvis man ikke ved hvorfor. Men det er vigtigt ikke at prøve at bebrejde sig selv, for det er ingens skyld, at man får en depression, og det kan være meget svært at komme igennem den alene.
Mange der har haft det dårligt i lang tid begynder også at få selvmordstanker. Når man har det rigtig dårligt, så vil man selvfølgelig gerne have det godt igen, men når man oplever, at der ikke er noget, der virker og man bare bliver ved med at have det skidt, så er der mange, der bare gerne vil væk fra det hele. Og der kan selvmord virke som den eneste løsning på det. Så mange mennesker, der har selvmordstanker, har altså ikke nødvendigvis et ønske om at dø, men ønsker blot at komme væk fra sit liv og de triste tanker og følelser. Måske det også er sådan du har det? Hvis man begynder at få selvmordstanker, så skal man tage det meget seriøst, for tankerne kan udvikle sig til handling. Det lyder også til, at du er blevet bekymret over, at du har fået de her tanker, og at du bliver nødt til at gøre noget ved det, fx at blive indlagt. Jeg synes, at det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at din depression nu er blevet værre, og at du har brug for hjælp til at få det bedre.
Selvom du ikke har oplevet at det har hjulpet at fortælle andre, at du har det rigtig dårligt, så synes jeg alligevel at det er rigtig flot af dig, at du har fortalt dine forældre, læge og rådgivere om det. Det kan være svært at få sagt, og selvom du ikke har følt, at du kunne fortælle dem, hvordan du virkelig havde det og ikke oplevede, at det hjalp at snakke om det, så er det alligevel godt at få det sagt til nogen. Når andre ved, at man ikke har det godt, så skal man nemlig ikke bruge energi og kræfter på at skjule det. Men jeg fornemmer, at du også har erkendt, at du har brug for hjælp til at komme igennem din depression, da det desværre ikke er noget, der går over af sig selv fra den ene dag til den anden. Og selvom det er svært, så tror jeg, at det vil være godt, hvis du kan finde en, du har det godt med og stoler på, fx dine forældre, og fortælle dem, hvordan du virkelig har det. Det lyder nemlig som om, at du har lidt svært ved at fortælle dem, hvad det er for nogle tanker du går rundt med? Det kan også være, at det kan hjælpe dig at snakke med nogle andre om det først, fx i en anonym rådgivning som Livslinien eller vores chat. For nogle kan det hjælpe først at skrive det ned og vende det med en anden inden de fortæller deres forældre om det.
Der findes mange forskellige måder at behandle depression på, men det vigtigste er at tage til lægen, så lægen kan vurdere, hvilke behandlingsformer, der vil være godt til dig. Som regel er det kun mennesker, der lider af en meget svær depression eller som er selvmordstruede, som bliver indlagt på psykiatrisk afdeling, og det er noget som en læge skal vurdere. Heldigvis findes der mange måder at blive behandlet for depression på som ikke kræver indlæggelse, og langt de fleste mennesker får det godt igen. Så selvom alting ser sort ud lige nu, så skal du vide, at det er muligt at få det godt igen! Det kræver nok bare lidt behandling. Du kan læse mere om behandlingsformer til unge med depression her.
Der er også små ting, som du selv kan prøve at gøre. Selvom at du oplever ikke at have noget energi eller har nogen lyst i det, der tidligere interesserede dig, så kan det alligevel være godt at prøve at lave nogle af de ting, som tidligere interessede dig, samtidig med at du prøver ikke at presse dig selv for meget. Andre ting som at spise sundt, være aktiv og få frisk luft kan også være godt, ligesom at være opmærksom på sin søvn og have faste sengetider også kan være godt.
Hvis du overhovedet ikke har overskud til at gøre nogle af de ting selv, så er det også okay, for det er vigtigt ikke at presse sig selv for meget. Men jeg håber dog, at du vil overveje at tage til lægen, for jeg tror at det er vigtigt, at du får en plan for, hvad der skal ske for, at du kan få det godt igen. Husk også, at du altid er velkommen i vores chat, og hvis du begynder at få slemme selvmordstanker, så vil jeg også anbefale dig at kontakte Livslinien. Der findes mange mennesker, der gerne vil hjælpe, så hold dig endelig ikke tilbage, hvis du får selvmordstanker eller de begynder at fylde alt for meget, eller hvis du bare har brug for at snakke.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner
Pernille