mobbet hele mit liv!
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej jeg er en pige på 13 år der er blevet mobbet lige siden 0 klasse jeg har altid smilet selv om at folk har mobbet mig jeg går i 7 klasse nu og ved ikke længere om jeg kan tag det med et smil igen og ja det er bare ord men når man tænker over der så gør ord også ondt heldighvis skiftede jeg skole fra et par månder siden men åbenbart er de være en min gamle klasse og jeg ved slet ikke hvordan jeg skal tag det længere så plllzz giv mig nogle forslag til hvordan det her kan stoppes!
Kh...M

Svar:
Hej M
Tusind tak for dit brevkassespørgsmål.
Jeg synes, du lyder som en rigtigt sej pige, når du fortæller, at du altid har smilet, selvom du er blevet mobbet siden 0. klasse. Du skriver, at du nu går i 7. klasse på en ny skole, men at mobningen faktisk kun er blevet værre af det. Det er jeg rigtigt ked af at høre. Du skriver selv, at "ja, det er bare ord, men når man tænker over det, så gør ord også ondt". Jeg tænker, at ord kan gøre mindst lige så ondt, som hvis man bliver slået. Man kan måske se på det som om, at man i stedet for at blive slået fysisk bliver slået mentalt. For det er ikke rart at blive kaldt grimme ting eller at blive holdt udenfor fællesskabet, og jeg kan virkeligt godt forstå, hvis du føler, at du er ved at være fyldt op.
Derfor synes jeg også, at det er rigtigt sejt, at du har mod på at skrive herind og bede om gode råd og forslag til, hvordan mobningen kan stoppes. Det kan være rigtigt svært at snakke med andre om mobning, fordi man kan føle, at der er pinligt eller skamfuldt, eller at det aldrig vil stoppe. Men mobning er aldrig ens egen skyld, og mobning kan og skal stoppes.
Du skriver, at du er flyttet skole for nylig på grund af mobningen, og det lyder derfor som om, at du har snakket med dine forældre omkring det. Jeg tænker, at hvis du ikke allerede har snakket med dine forældre om, at det er blevet værre, så kan det være en god idé at fortælle dem om det, så de kan hjælpe dig og støtte dig. Det kan også være, at du eller dine forældre kan snakke med en eller flere af dine lærere omkring det, så dine lærere kan hjælpe til med at stoppe mobningen i klassen. Når nogen bliver mobbet i en klasse, handler det også ofte om, at der er nogle generelle problemer med klassens måde at fungere på, som lærerne har et ansvar for at løse.
Det kan være rigtigt svært at forstå, hvorfor nogen begynder at mobbe andre, fordi mobning virker helt uforståeligt for den, som udsættes for det. Men ofte har dem, der mobber, det inderst inde rigtigt svært med sig selv og har brug for at hakke på andre for selv at føle sig gode nok. Det kan være, at de har brug for at fremhæve de dårlige ting ved andre, fordi det gør de dårlige ting ved dem selv mindre synlige for andre. På den måde kan de føle, at de får det bedre med sig selv, når de jorder andre. Og når fokus ligger på den, der bliver mobbet, fjernes fokus fra den, der mobber.
Det gør det selvfølgelig ikke mere okay at mobbe, for mobning er aldrig okay. Men for nogle kan det være en trøst at vide, at den, der mobber, har det svært med sig selv, fordi så handler mobningen ikke længere om, hvordan man egentlig ser ud eller hvad man egentlig gør. I stedet handler mobningen om, at mobberen har et problem med sig selv og sit selvværd, som mobberen ikke kan finde ud af at løse selv.
Men jeg kan også godt forstå, hvis du sidder tilbage med en tanke om, at det kun føles endnu mere urimeligt at blive mobbet, når det handler om, at mobberen har brug for at hakke ned på andre for at få det bedre med sig selv. Det er heller ikke alle, der mobber, som har det svært med sig selv, for typisk spreder mobning sig som en smitsom sygdom fra en enkelt eller et par stykker til en hel gruppe. Det betyder, at der kan være en eller et par stykker, som starter med at mobbe, og så slutter flere andre sig til, fx fordi de er bange for at være udenfor gruppen, hvis de ikke deltager, eller fordi de frygter selv at blive ofre for mobningen.
Selvom det kan være rigtigt svært, så tror jeg, at det kan være vigtigt, at du husker dig selv på, at mobningen ikke handler om dig, hvem du er, og hvordan du ser ud, men om dem, der mobber. At mobbe andre fortæller mere om dem, som gør det, end dem som er ofre for det. Og fordi de kalder dig grimme ting, så betyder det ikke, at du er nogen af de grimme ting. Det kan være, at det kan hjælpe at tænke på det som om, at de ting, mobberne kalder dig, måske faktisk er de ting, mobberne er kede af ved dem selv.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen i vores 1-1 chat, hvis du har brug for at chatte med en rådgiver omkring mobningen, og hvordan du har det. Jeg håber, at mobningen i din klasse snart stopper, og jeg sender mange virtuelle kram i din retning.
De bedste hilsner,
Marie