Drømme om død...
brevkassespørgsmål af
Pulle
16 år
Hej cyberhus.
Her i det sidste halve år har jeg haft mange drømme om død af mine familie medlemmer. Altså at mine familie medlemmer dør (samt. min ex kæreste). Det er altid et nyt familie medlem der dør, og en ny måde de dør på. Af dem jeg kan huske og har skrevet ned er det 6 drømme i alt, hvilket ikke lyder af meget, men jeg synes det er meget, når det er det samme emne, der går igen. Det er virkelig skræmmende, fordi jeg vågner op og er faktisk i tvivl om denne person stadig er til.
Jeg har prøvet at google hvad drømme om død betyder og har læst, at det den her person repræsentere for en, dør i ens personlighed. Men synes stadig det er virkelig mange drømme om død der går igen...
Da det startede var jeg stadig sammen med min ex og havde det svært, fordi han var på efterskole...Det var også svært for mig efterfølgende da han så slog op med mig i februar.
Jeg ved bare ikke, hvad disse drømme betyder, men jeg synes det er meget ubehageligt, at have dem.
Jeg har kun fortalt et par stykker det, og ikke rigtigt nogle som sådan har kunnet hjælpe.
Det fylder ikke så meget normalt, udover når jeg har haft en ny drøm. Så har ikke fortalt mine forældre det, fordi jeg tænkte, at det nok ikke er noget...Men jeg vil gerne hører hvad I tænker om det.
Håber ikke det er alt for mærkeligt det her.
Hilsen Julle Pulle

Svar:
Hej Julle Pulle
Jeg kan godt forstå de her drømme fylder i din bevidsthed. Drømme kan være meget livlige, og det er ikke særlig rart at opleve, at mennesker man holder af dør. Og sådan kan drømme let føles. Som noget der sker virkeligt.
Jeg kan ikke fortælle dig hvad drømmene betyder. Nogle mennesker mener at drømme kan tolkes og altid har en bestemt betydning. Andre mener at drømme ingen betydning har overhovedet.
Fakta er at der ikke er nogen der med sikkerhed ved hvad en drøm betyder...hvis den betyder noget overhovedet. Det er kun noget vi kan gætte på.
Fakta er også at drømme om døden er MEGET almindelige, og at de fleste mennesker der drømmer, også jævnligt drømmer om døden. Det kan være ligesom dig, hvor det handler om andre mennesker der dør. Det kan også være drømme om at man selv dør.
Jeg tænker at det for det meste nok handler om at tanker om døden, sådan helt generelt er noget der jævnligt fylder ret meget hos de fleste mennesker. I teenageårene, bliver mange mere bevidste om de lidt større tanker omkring livet og døden, og derfor begynder mange også at drømme mere om døden.
Som barn tænker de færreste på at man skal dø, eller på at de mennesker man har omkring sig engang skal dø. Det er ligesom noget der kommer når man bliver ældre. Derfor tænker jeg også det er meget naturligt at det er noget der begynder at fylde mere i dine drømme.
Du siger at det ikke er noget der fylder så meget til dagligt, men at det selvfølgelig gør, i forbindelse med at du har haft sådan en drøm. Det fortæller mig at du godt kan lægge tanken fra dig igen, og at det ikke forstyrer din hverdag alt for meget.
Jeg tænker det kunne være en god idé at snakke med dine forældre om det. Ikke fordi det er et stort problem, men fordi du højest sansynligt vil opleve at de godt kan genkende det her. Måske har de også oplevet sådan nogle drømme ind imellem. Måske kan de fortælle hvordan de tolker drømmene, og hvad den betyder for dem. Og om ikke andet kunne det måske åbne op for en generel snak om det her med tanker og drømme om døden.
For ALLE mennesker tænker på døden ind imellem. Det gør dine forældre med sikkerhed også. Døden er jo bare noget af det vi alle sammen har til fælles, og det er noget der uundgåeligt fylder i vores liv. Nogle gange fylder det meget...eksempelvis i teenageårene, og andre perioder fylder det mindre.
Jeg tænker at det at tale om drømmene kan gøre at de fylder mindre når de dukker op. Hvem ved...måske kan dine forældre endda give dig nogle nye tanker, omkring deres betydning og om døden generelt.
Mange hilsner
Niels-Christian