Drøm eller virkelighed?

brevkassespørgsmål

Drøm eller virkelighed?

brevkassespørgsmål af
Helena
21 år

Jeg fik konstateret borderline for ca halvanden uge siden, og er begyndt på medicin. Men jeg føler der er noget andet galt oveni, jeg sidder med en følelse af konstant at tænke om personer er rigtige, om det jeg laver er rigtigt, og om det jeg ser hver dag er rigtigt. Jeg føler jeg er fanget i en konstant tvivl om jeg lever i en fantasi verden eller om det rent faktisk er virkeligt. Jeg kan sidde i flere minutter, og stirre ud i ingenting, og så lige pludselig "vågne op" og så kan jeg intet huske af det jeg har sat og lavet i det tid jeg har stirret ud i ingenting. Jeg er også begyndt at få utrolig dårlig hukommelse, jeg kan ikke huske hvad jeg lavede for to-tre dage siden, det kan endda være så galt nogle gange at jeg ikke kan huske hvor jeg har lagt noget efter nogle sekunder eller minutter og gå i total panik og begynde at græde. Jeg er også begyndt at lukke af over for folk, efter jeg er begyndt at tage min medicin, og føle at jeg egentlig er bedre end alle andre, men igen er i tvivl om - om de mennesker er "virkelige", jeg føler jeg lever i en drømme verden og har svært ved at tro på noget som helst som folk siger. Jeg håber jeg har forklaret det godt nok, og i kan komme med et svar :)

Svar:

Kære dig

Det lyder til at du ikke reagerer så godt på den medicin du får. Nu er det stadig meget tidligt i forløbet, så det kan være at det ændrer sig efterhånden som medicinen begynder at virke mere, men jeg tænker at du skal fortælle din læge/psykiater om det du oplever lige nu. Der findes nemlig mange forskellige slags medicin, og nogle gange, så fungerer det bare ikke med den første slags, og så må man prøve noget andet. Det lyder nemlig til at det er både ubehageligt for dig og har en negativ effekt på dit sociale liv, og det er jo ikke meningen med medicinen. Tværtimod er det meningen at du skal få det bedre og få mere overskud. Så du skal tage det alvorligt når du oplever en forværring af din situation.

Mit svar bliver lidt kort, fordi jeg tænker at du skal tage kontakt til din læge/psykiater og høre deres vurdering. Det kan være at de mener at du skal vente lidt før de kan ændre på medicinen, og hvis det er tilfældet, så kan det være en fordel for dig at begynde en dagbog. Ikke en almindelig dagbog, men en dagbog hvor du noterer hvad du oplever, hvordan det føles og hvad der er svært (f.eks. at din hukommelse svigter). På den måde kan du prøve at se det som en form for eksperiment, hvor du prøver at finde ud af hvordan du reagerer på medicinen. Det kan nogle gange hjælpe til at man kan tage lidt afstand til det man oplever, ved at man skriver om det, og så fylder det måske mindre. Husk at have dato på. Når der så er gået den tid som lægen/psykiateren anbefaler, så vis dem dagbogen.

Jeg håber du kan bruge mit svar, og husk at du altid er velkommen til at skrive igen eller besøge vores chat.

Kærlig Hilsen

Signe