Måske til begge køn?
brevkassespørgsmål af
Ida
17 år
Hej Cyberhus. Jeg skriver da jeg føler jeg har brug for hjælp, og jeg kan ikke rigtig snakke med nogle om det. Jeg føler det ubehageligt, og især fordi jeg går med det selv. Jeg er en meget glad og uddadvendt pige, som hviler meget i mig selv som perosn. Lige nu har jeg en helt fantastisk kæreste, som hedder Simon og vi har været sammen i snart 6 måneder. Vi har det virkelig dejligt sammen, og jeg føler ikke der findes nogen bedre end ham. Han er der altid for mig, og det værdsætter jeg selvfølgelig utroligt meget. Jeg har også haft en tidligere kæreste hvor vi var sammen i næsten 1 år. Når men det er sådan at min bedste veinde har følelser for mig og er virkelig glad for mig. det var mig selv der konfronterede hende med det, og i starten ville hun ikke rigtig indrømme det, men jeg var ikke i tvivl. Hun synes jo selvfølgelig at det er rigtig hårdt, at jeg har en kæreste, når hun er glad for mig. Vores forhold er meget indviklet og anerledes end andre veninder, da der er følelser indblandet. Men ja, vi har altid haft det sådan, og har nu haft et venskab på snart 1 år. Det har egenligt fungeret fint for os, at det har været sådan her. Men på det sidste er jeg også blevet lidt glad for hende? Der er noget ved hende jeg godt kan lide. Men hvad, kan jeg ikke forklare. Hun er der altid for mig, og er min bedste veninde, men jeg har lyst til at kysse med hende og være sammen med hende hele tiden. Det ved min kæreste jo selvfølgelig ikke, da jeg synes det er pinligt at snakke om, og også synd for ham. Det er bare virkelig underligt for mig, at jeg er lidt glad for en pige, det havde jeg aldrig troet. Når vi er sammen alene, er hende og jeg også begyndt at kysse lidt, og det føles godt. - Jeg ved ikke rigtigt om jeg er ham utro? Fordi når vi er i byen sammen, kysser jeg nogle gange med piger, men det siger han ikke noget til. Jeg er bare virkelig forvirret, og jeg kan ikke snakke med mine forældre om det, da de har et underligt forhold til hele denne her romance, og jeg tror det ville komme bag på dem, at jeg på en måde har følelser for to! Det går også lidt udover min kæreste, fordi jeg mister også nogle gange lidt for ham, hvis hende og jeg lige har været sammen, og jeg får dårlig samvittighed.. Det hele er bare noget rod, og jeg er virkelig forvirret... Hjælp!!

Svar:
Kære dig
Jeg kan sagtens forstå at du er lidt forvirret over det du oplever lige nu, og jeg er glad for at du har skrevet ind til os.
Det lyder til at du er rigtig glad for din kæreste, men at du er begyndt at have nogle tvivl omkring dine følelser for ham og for din veninde. Det er meget normalt at følelser ændrer sig, og det samme gælder egentlig for hvad der tiltrækker en. Det lyder til at du umiddelbart har været mest tiltrukket af drenge, men samtidig skriver du at du kysser med piger i byen, så jeg tænker at du måske også føler dig en smule tiltrukket af det kvindelige køn? Det er der intet galt i, og der findes endda en betegnelse for det, nemlig at man er biseksuel. Det betyder i bund og grund at man føler sig tiltrukket af både kvinder og mænd, og det er helt ok. Du kan læse mere om biseksualitet her.
Når det så er sagt, så vil jeg anbefale dig at stoppe med at kysse med din veninde, indtil du har haft en snak med din kæreste. Selvom at han er ligeglad med at du kysser med piger i byen, så vil han sandsynligvis blive såret over at du kysser med en anden, som du rent faktisk har følelser for, og ja, så er det utroskab. Så tag en pause fra det, og tag en snak med ham. Fortæl ham om hvad du oplever. Jeg tænker ikke at du skal fortælle ham om at din veninde og dig har kysset, men fortæl at du er begyndt at have nogle følelser for hende, som du har svært ved at forklare. Følelser som også er seksuelle, og som du har lyst til at udforske. Det kan være at han er åben overfor at du går på opdagelse i de følelser imens I er kærester, sådan at du faktisk har hans velsignelse til at du kan være sammen med din veninde. Selvom vi ofte tænker på et forhold som noget der er mellem to personer, så kan man godt have forhold hvor der er plads til flere. Der er også noget som hedder et åbent forhold, hvor I begge to kan have frihed til at forfølge jeres lyster, hvilket kan betyde at du kan være sammen med din veninde - men så skal du også være indforstået med at han også kan være sammen med andre.
I den forbindelse skal du også huske at vores følelser for en anden, er stærkest i starten, hvor man er forelsket, og så vil de med tiden blive "mindre" vilde (men stadig rigtige!), hvilket kan give følelsen af at man ikke har lige så mange følelser for "den gamle", men når følelserne for "den nye" bliver mindre, så kan man måske komme til at fortryde? Så derfor er det vigtigt at du tænker over hvad du gerne vil have ud af det. Hvis du "bare" ønsker at udforske et seksuelt forhold med din veninde, så se om du måske kan lave nogle forholds-aftaler med din kæreste.
Det kan også være at du skal gøre noget helt andet, nemlig gå fra din kæreste og prøve kræfter med et forhold med din veninde. Hvis du nu rent faktisk ønsker at have et forhold med hende. Du skriver at du mister en smule for ham, og det giver god mening, nu når du jo egentlig er mere optaget af en anden. Så hvis du ikke vælger at tage snakken med ham og finde ud af om I kan udforske nye måder at have forhold på, så tænker jeg at det vil være mest fair overfor ham, hvis du så går fra ham, fremfor at fortsætte med at være utro. Det kan også være at han føler at I skal gå fra hinanden, fordi han ikke vil være "andet valg", og det skal du også respektere.
Der er rigtig mange som oplever at have følelser for mere end en, og det kan være en enormt forvirrende situation at stå i, fordi man ofte føler at man er nødt til at vælge. Du er så heldig at du faktisk har følelser for to personer som også holder af dig, så måske er du også så heldig at du kan få det hele i et ny og spændende forholds sammensætning. I den forbindelse, så husk også at du jo ikke er tvunget til at fortælle dine forældre om det, og at det måske er en god idé at vente lidt (hvis I vælger at opdatere jeres forhold), så du kan være sikker på at det I vælger at gøre, var det rigtige.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Husk at du altid er velkommen til at skrive igen eller besøge vores chat.
Kærlig Hilsen
Signe