Columbine
brevkassespørgsmål af
Dylan
16 år
hey jeg er 16 og er rimelig populær i min klasse og går i den rigtige stil har i det hele taget intet at skulle tænke på... men jeg har gået emd den her tanke om de to drenge som skød 16 børn på en skole i 1999 den 7 juli(hitlers fødselsdag) jeg ahr slev gået med tanker og inspirationer om hvorfor og hvad der gik forud for hvad de gjorde... jeg føler ikk at der er noet galt med deres  handlinge eftersom drengene har været hårdt mobbet hele deres liv og så besluttet de bare at gære noet ved det. jeg kunme aldrig finde på slev at høre sådan noet men er det normalt at få sympati for to mordere, ejg ved ik om der er noet galt med mig har ik snakket med nogen om det.

Svar:
Hej med dig,
Det er et godt spørgsmål du kommer med. At sympatisere med mordere eller andre kriminelle er ikke velset, omend rigtig mange mennesker, alt efter hvilke baggrund de kriminelle har, nok ofte gør det.
Du skriver, at du får sympati med de her drenge, som i 1999 har dræbt 16 børn i et skoleskyderi i USA, og ikke synes det de har gjort er forkert - eller måske rettere sagt, så kan du godt forstå hvorfor det er kommet så vidt, at de her to drenge har valgt at skyde nogle børn fra deres skole. At uskyldige børn er blevet dræbt, er selvfølgelig en forfærdelig ting og måde moralsk, etisk og lovgivningsmæssigt er det også en forkert handling. Men som du skriver, er morderne blevet mobbet, og denne smerte og vrede, som de formegentlig har båret rundt på og følt i mange år, gør så at de her drenge formegentlig vælger at skyde uskyldige børn på deres skole, fordi de måske i en eller anden forstand har brug for hævn. Som du skriver, er det konspirationer man kan have, men vi ved det jo reelt set ikke. Der kan være mange grunde...
Når du tænker disse tanker, lyder det som om du tænker mest på morderne og hvorfor de har gjort som de har gjort. Jeg kan godt forstå, at du kan tænke, at morderne har haft en grund til at handle som de har gjort. Om det er en rimelig reaktion på at være blevet mobbet, kan man jo så yderligere diskutere. Der er ikke noget galt med dig, og at du tænker disse tanker, så længe du ikke selv har lyst til at slå nogle ihjel. Alle sager har flere synsvinkler og perspektiver at se det hele på - og ser man fra drengenes perspektiv, har mobningen nok skubbet dem udover kanten, hvilket har fået dem til at handle i vrede og afmagt.
Ser man på de døde børns perspektiv, kan det virke helt absurd at de har skullet lade livet, fordi to drenge er blevet mobbet. Alt kan vendes og drejes, og man kan godt sympatisere med to morderes baggrund uden der er noget galt med én :-)
Håber du kan bruge mit svar!
Mange hilsner
Christina.