Hvad skal jeg gøre?

brevkassespørgsmål

Hvad skal jeg gøre?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 7 år 9 måneder siden

Hej. I de sidste par år har jeg følt mig meget ulykkkelig, men jeg har aldrig villet indrømme overfor mig selv at det måske kunne være alvorligt. For cirka et halvt år siden skrev jeg med en pige som jeg havde mødt over internettet, og hun nævnte at jeg måske havde en depression. Jeg var helt chokeret, da jeg aldrig havde tænkt at det kunne være så slemt. Et par dage efter tog jeg en depressionstest på netdokotor.dk, og jeg fik 55 "point". Altså sagde testen at jeg havde en svær depression. Jeg ved godt at testen kun er vejledende, så jeg tænkte ikke så meget over det. Men i løbet af de næste par måneder fik jeg det værre, og jeg begyndte at cutte. Der gik det op for mig at jeg nok havde et problem, så jeg tog depressionstesten på netdoktor igen. Denne gang fik jeg 84 point. Jeg er så fortvivlet, da jeg ikke ved hvorfor jeg har det som jeg har det. Jeg har en familie der elsker mig, og en masse venner der holder af mig. Jeg er hele tiden så trist, og det hele virker så håbløst. De mindste ting får mig til at bryde helt sammen, og jeg får næsten ingen søvn om natten. Nogle dage virker selvmord som den eneste udvej. Jeg ved godt, at det rigtige at gøre ville være at fortælle mine forældre eller en anden voksen om det, men jeg vil virkelig gerne klare det her selv. Jeg læste engang en bog hvor jeg stødte på citatet "If you can't save your own life, is it even worth saving?" Jeg bliver ved med at tænke over det, men hver gang jeg tror jeg får det bedre, sker der et eller andet og det hele bliver dårligt igen. Har I et råd til hvad jeg kan gøre, udover at fortælle en voksen om det? Er der et eller andet jeg kan gøre for at få det bedre, hvor jeg ikke behøver andres hjælp?

Svar:

Kære dig

Jeg kan forstå på dit brev at du har følt dig mere og mere ulykkelig gennem de sidste par år. Du skriver at følelsen af håbløshed og magtesløshed er begyndt at fylde så meget at det påvirker din nattesøvn og får dig til at tænke på selvmord. Det må være meget ubehageligt for dig, og jeg er rigtig glad for at du har skrevet ind til vores brevkasse.

Du skriver at du har taget en depressionstest på netdoktor.dk, og at du har scoret meget højt begge gange. Du skal vide at testen på netdoktor er vejledende, og at det kan være svært at vurdere noget ud fra den. Men det du beskriver - søvnløshed, håbløshed, tanker om selvmord, tristhed og at du oplever at selv den mindste ting får dig til at bryde sammen - er symptomer på en depression, og jeg er derfor nødt til at anbefale dig at snakke med din læge. Du skriver at du helst vil ordne det selv, uden at skulle indblande en voksen, men for alle der oplever de symptomer du beskriver, er svært og måske endda umuligt at komme ud af det uden hjælp. Det hænger sammen med at en depression både går ind og påvirker din motivation, din tro på dig selv og din evne til at tænke. Du har måske oplevet at dine tanker ofte bliver meget negative og at tanken om bare at give op, begynder at fylde mere og mere. Det betyder at selvom du måske kan se hvad du kunne gøre, for at få det bedre, så vil det føles uoverskueligt, energikrævende (energi du ikke har) og måske endda meningsløst. Det er en af de ting som depressionen gør. Den stiller sig i vejen og dækker vores virkelig med et gråt slør, så det kan være svært at se håb - og selv hvis du kan se det, så virker det som noget der er utrolig langt væk. Du skriver også at du er begyndt at cutte. Selvskade vil ofte være udtryk for at man har det rigtig svært, og man gør derfor skade på sig selv for f.eks. at dæmpe de tunge følelser. Der er mange med depression som også har en selvskadende adfærd. Måske cutter de, måske drikker de alt for meget alkohol, måske slår de hænderne hårdt ind i væggen. Når følelserne bliver alt for store inden i, så kan selvskade give en form for afløb. Man lukker lidt af dampen ud, på en måde. Men det er ikke en holdbar løsning. Det hjælper måske på følelsen lige her og nu, men den vil komme tilbage. Det kan også være utrolig farligt at cutte, hvis du kommer til at skære for dybt eller det forkerte sted. Desuden vil arrene være der for evigt.

Når man oplever det som du gør, så har man brug for en anden som kan være med til at bære den byrde og støtte dig igennem det grå slør, indtil det letter. Jeg vil derfor stærkt anbefale dig at snakke med dine forældre, og få en tid ved lægen. Du kan også starte med at snakke med din læge, men fordi du er under 18 skal lægen videregive oplysninger om dit helbred til dine forældre. Prøv at forklare dine forældre hvad du oplever, hvad du føler og hvad du tænker. Måske har de også lagt mærke til en ændring ved dig - særligt hvis du ikke får nok søvn. Nogle forældre kan komme til at misfortolke dine signaler, så de måske bare tror at du er "teenage"-hormon påvirket (humørsvinginger, vrede udbrud og lignende), men det du oplever er meget alvorligt.

Det kan være at dine forældre vil reagere ved at blive kede af det, chokerede eller frustrerede. Det er altid svært når ens børn har det dårligt, og en depression kan ikke ordnes med et plaster. Det betyder at de måske vil føle sig i tvivl om hvad de skal gøre, og hvordan de kan hjælpe dig. Det er vigtigt at du er ærlig omkring hvad du har brug for fra dem. Måske har du mest brug for at de giver dig et kram, uden at sige en masse eller stille spørgsmål. Måske føles det mere rigtigt for dig, hvis de stiller spørgsmål og lytter til det du siger. De vil måske endda prøve at komme med løsninger, og det kan nogle gange være det værste. Det får dig måske til at føle at det du oplever "bare er noget der kan løses", og blive vred på dig selv, fordi du ikke kan løse det. En depression er ikke noget man bare kan løse ved at f.eks. spise noget andet eller dyrke mere motion. Husk at de mener det godt, og at de virkelig gerne vil hjælpe dig - og derfor kommer de med løsninger - men føl dig ikke forpligtet til at prøve alle deres løsninger. Sig det til dem, hvis det er irriterende, og fortæl dem hvad de kan gøre i stedet for. Du ved bedst hvad du har brug for fra dem, og det er dit liv det handler om.

Det er svært at finde en forklaring på hvorfor man har det som man har det. En depression kan være startet af mange årsager. Skete der noget særligt i dit liv for to år siden da det begyndte? Der er nogen som får en depression efter særligt belastede begivenheder i deres liv, som f.eks. dødsfald, forældrenes skilsmisse eller mobning. Der er også nogen som mener at depression hænger sammen med en mangel på serotonin i hjernen (serotonin er et glædeshormon), men de fleste vurderer at depression kommer af en blanding mellem personens psyke og omstændigheder omkring personen. Uanset hvad årsagen er, så er depression en meget alvorlig sygdom. Heldigvis kan du få hjælp, og fordi du er ung, så er det meget sandsynligt at du vil få det bedre hurtigt. Jeg ved godt at det måske virker umuligt lige nu, men du skal vide at du ikke altid skal have det sådan her. Det er muligt for dig at få det bedre, og blive glad igen.

Behandling af depression kan ske på flere forskellige måder. Først og fremmest kommer du ind til lægen, som vil snakke med dig og give dig en test der minder om den du har prøvet på netdoktor. Det er vigtigt at du er helt ærlig og fortæller om alt det du oplever. Særligt dine problemer med at sove, cutting og dine selvmordstanker er vigtige at nævne. Når man ikke får sovet ordentligt, kan det gøre depressionen meget værre. Lægen vil vurdere dine symptomer og du vil få af vide om du har en mild, moderat eller svær depression. Alt efter hvilken grad du har, vil der være forskellige behandlinger, men eftersom du er under 18, vil du højst sandsynligt blive henvist til børnepsykiatrien. Ved en svær depression vil de nok anbefale at du starte på en antidepressiv medicin. Der er mange meninger om virkningen af antidepressiv medicin, og man ser ofte det bedste resultat når man også modtager terapi, så hvis du får muligheden for at vælge det til, så gør det. Måske tænker du at du virker svag hvis du beder om hjælp. Sådan er det ikke. Det er kun de stærkeste mennesker som kan finde ud af at bede andre om hjælp, og det er helt i orden, forståeligt og vigtigt at du søger hjælp. Der er ingen mennesker som kan klare alting selv, og en depression er noget af det tungeste man kan bære alene. Når du spørger om hjælp, viser du styrke og mod, og det er det første skridt mod at du får det bedre.

Jeg håber at du kan bruge mit svar. Vær stærk og bed om hjælp, og husk at det er dig der har kontrollen over dit liv. Husk at du altid er velkommen i vores 1-1 chat.

Mange kærlige hilsner fra

Signe