Angsten sidder så dybt :/
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Heij.. Ehm.. ja mit problem er at jeg lider af angst for fremlæggelser :S Jeg er 16, og jeg er på efterskole og går i 10. klasse. og her denne uge er vi igang med at lave OSO opgave. jeg har været syg de sidste 2 uger, pga jeg er så angst for fremlæggelsen af OSO som sker på mandag. bare det at sidde og snakke om fremlæggelser får mig til at få hjertebanken, og jeg begynder faktisk at græde :/ .. Lærerne her på skolen sir at vi laver fremlæggelser for at fjerne nervøsiteten til eksamen, men jeg er både i 8, og 9. gået op til de mundtlige eksamer og fået 10 og 12 i det hele :s jeg ka bare ikke lave en fremlæggelse :S Grunden til min angst, er pga jeg i 9 år har været et mobbeoffer. jeg har gået til psykolog i 3 år, og fik konstateret at jeg har været under det de kalder psykisk terror. Fik det rigeligt godt efter min snak med den psykolog, men bliver ved med at få nedture ang mine fremlæggelser. og lige nu hvor jeg skal skrive rapport, kan jeg slet ikke koncentrere mig om det.. en stemme skriger bare fremlæggelse inde i mit hoved og sidder konstant med tårer i øjnene:/ Jeg tar i forvejen 'Betablokker' mod angsten, men tar dem kun 2 dage optil eksamen og så på selve dagen.. jeg ved ikke hva je ska gøre, da jeg lige som er syg i 3-4 uger inden jeg ska lave en fremlæggelse :/ ?? Ville hører om i kunne give mig nogle råd, noget jeg ku gøre.. et eller andet :(.. jeg vil bare gerne ha med den angst, for den tager snart livet af mig :/ og ingen forstår mig :'(

Svar:
Hej Du.
Det lyder som om det er rigtig svært for dig at overskue tingene lige nu. Det er en kæmpe udfordring for dig at skulle fremlægge i forbindelse med OSO og det fylder rigtig meget for dig. Jeg vil skrive nogle generelle ting omkring fremlæggelser og hvorfor du og mange andre kan være bange for det og også komme med nogle konkrete råd i forbindelse med fremlæggelse. Jeg tror bestemt ikke du er den eneste der har nogle problemer med fremlæggelser og derfor er det fedt du skriver til brevkassen! Jeg er sikker på at der sidder mange og kan bruge nogle råd. Det er flot at du skriver så ærligt omkring hvordan du har det med det!
Der kan være mange grunde til at være bange for at skulle tale foran en forsamling af mennesker. Du er inde på hvorfor du mener det er så svært for dig. Det at blive mobbet sætter sig spor og det mærker du på din egen krop. Det gør mig virkelig ondt at høre at du er blevet mobbet, men også flot at du har formået at råbe op om det så du har kunnet få hjælp til det. Det er godt du har fået hjælp fra en psykolog og det lyder som om du stadig prøver at bruge nogle af de ting du har lært ved at snakke med psykologen. Det er slet ikke unormalt at have problemer med at fremlægge når man som du tidligere er blevet mobbet. Når man skal fremlægge et projekt eller i det hele taget tale foran kan man føle sig meget udstillet samt sårbar og det kan være ubehageligt at mærke den store opmærksomhed, der er følger med at stille sig op og sige noget. Det lyder som om det er noget af det du oplever og at du bliver overvældet af det allerede inden fremlæggelsen skal foregå. Det er selvfølgelig svært at få lavet en god opgave når du hele tiden er fokuseret på det der skal foregå på mandag og at det fylder hele dit hovede.
Det første jeg synes er vigtigt at du gør at tale en snak med de lærere der har at gøre med det projekt du er igang med. Du skal prøve at forklare nogle at de ting du også skriver her i brevet omkring hvorfor det er svært for netop dig at fremlægge. Måske har de nogle forslag hvordan i sammen kan lave en fremlæggelse der kunne være god for dig. Det kan være at det kan lade sig gøre at der kun skal være nogle få tilhørere til din fremlæggelse eller måske kan du  lave en videooptagelse af en fremlæggelse, som så kan blive vist i stedet en traditionel fremlæggelse. Det er også vigtigt at du fortæller om at det for dig ikke er et stort problem at gå til mundtlig eksamen og at du tidligere har klaret dig godt. Måske betyder det også noget for dig hvilket tidspunkt på dagen fremlæggelse skal være. Hvis du f.eks. er morgenmenneske kan du måske få lov at være en af de første der fremlægger.
Du skal også se om du kan fokusere på at få skrevet opgaven. Jeg forstår at det kan være svært når fremlæggelse fylder det hele, men for at kunne lave en god fremlæggelse er det vigtigt at være godt forberedt og være godt inde i emnet. Mit forslag er at du prøver at dele opgaveskrivningen op i nogle små og overskuelige dele, så du ikke hele tiden skal tænke på hele opgave og at den skal resultere i en fremlæggelse. Prøv at lave en liste over de afsnit de forestiller dig opgave skal indeholde. Eller måske de forskellige emner og vinkler du vil komme ind på i løbet af opgaven. Sådan en liste kan være lang, men det må den også gerne være! Så kan du tage en lille del-opgave på din liste ad gangen og få dig arbejdet igennem på den måde. Det kan være nemmere for dig dig at holde fokus hvis du har nogle mindre og afgrænsede del-opgaver at give dig i kast med fremfor hele opgaven fra ende til anden.
Når det kommer til selve fremlæggelsen har jeg en række råd og helt konkrete ting du kan gøre:
• Forbered dig grundigt, så du er godt inde i emnet - det giver sikkerhed.
• Øv dig mange gange på fremlæggelse. Det kan være en god idé at gøre det foran et spejl. Husk også at tale højt når du øver dig, så du vænner dig til at høre din egen stemme.
• Lav nogle lette og overskuelige noter til fremlæggelse, som er nemme for dig at finde rundt i - evt. i punktform.
• Sørg for at have noget vand med når du skal fremlægge. Det er rart hvis du bliver tør i halsen.
• Hold øjenkontakt med en eller flere når du fremlægger. Du kan evt. aftale med din lærer at du må kigge på ham eller hende mens du fremlægger.
• Tænk på at trække vejret helt ned i maven. Så kommer der ilt til hovedet og det kan også give en smule ro.
• Sørg for at få sovet, så du er udhvilet. Det er også vigtigt at du ikke er sulten og tørstig - det kan gøre det svært at koncentrere sig.
Jeg håber du kan bruge nogle af de ting jeg har skrevet. Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med projektet og jeg sender dig en masse positive energi som du kan bruge til fremlæggelsen.
Mange tanker fra
Marie