er jeg billig?
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
kære brevkasse i lang tid har jeg onaneret og set frække ting på nettet. for cirka et halvt år siden havde jeg sex for første gang, det var med min HERLIGE kæreste. jeg har flere gange haft sex med ham og har også (desværre) været utro og har haft sex med en række andre drenge. nu hvisker folk i krogene om at jeg er billig :( kan det være noget med min tøjstil eller sådan noget? eller er det bare fordi jeg er meget fræk? jeg går ofte i min meget korte nederdel, en nedringet top hvor man kan se maveskind. plejer ikke at have trusser på, og jeg går med push-op BH. kan ikke svare hurtigt da jeg syns det er rigtig træls at folk går og taler om mig :( på forhånd tuuusind tak. kys og kraam, mig <3 :)

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål - det kan ikke føles rart, når folk går og snakker om dig og jeg vil gerne prøve at svare dig. Jeg vil også gerne give dig nogle råd med på vejen, som du måske kan bruge.
Først og fremmest beskriver du at du seksuelt aktiv. Du skriver også at du er 12 år gammel og derfor vil jeg gerne gøre det helt klart at jeg ikke synes at 12 årige piger skal have sex. Du kan sagtens onanere, men den seksuelle lavalder er 15 år og jeg synes det er en god ide at vente med at have sex indtil man er 15 år, fordi at når du er 15 år, så er din krop, dine følelser og tanker først modne nok til at tage ansvar for et seksuelt forhold. Den seksuelle lavalder er der for at beskytte dig, sådan at du ikke bliver udnyttet og ikke gør noget som du ikke er klar til. Det handler også om at man skal kunne forstå konsekvenserne af de valg man tager. For eksempel at man kan blive smittet med sexsygdomme, blive gravid eller opleve at folk begynder at snakke om en.
Når man bruger ordet billig, så tror jeg det er fordi man selv eller andre har en holdning til hvad der er iorden eller ikke er iorden. At være "billig" kan måske handle om hvilke signaler man sender. Det kan være at folk omkring dig mener du er billig og sender et negativt signal på grund af din tøjstil, fordi du er fræk eller fordi du har sex med flere forskellige fyre. Nogle kan måske også synes det hænger sammen med at du er din kæreste utro.
Jeg tænker at det går dig ret meget på, siden du spørger om du er billig og jeg synes ikke det er okay, at der er nogen der går at snakker om dig. Det kan føles ubehageligt og svært. Nogle gange skal man være ligeglad med hvad andre tænker og nogle gange kan det være en god ide at lytte og prøve at forstå hvorfor folk snakker om en. Derfor er det godt du skriver, for du har måske brug for lidt vejleding til at finde ud af hvem du skal være og hvilke signaler du vil sende. Jeg synes det kunne være en god ide at du tænker over hvilke signaler du gerne vil sende og hvordan du egentlig selv har det med det.
Jeg synes du skal snakke med en voksen om det her. Du kan måske snakke med dine forældre, en venindes mor, en lærer eller en voksen her ved Cyberhus´s chat. Chatten har åbent mandag til torsdag fra kl. 14-19.
Du kan måske også prøve at lave et debatindlæg her på Cyberhus i debatforum. Der kan du eksempelvis spørge: Hvornår er man billig? På den måde kan du finde ud af hvad andre unge tænker om det.
Jeg håber du kan bruge svaret.
Vinterhilsner fra
Bibi