Ikke menstruation endnu?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Brevkassen Jeg har ikke fået min menstruation endnu og vil rigtig gerne have den! Jeg går i 8 klasse og alle har fået deres! Jeg føler mig udenfor vis nogle snakker om det eller spørger om et bind. Jeg ved at det ikke er fedt at have det, men jeg føler virkelig jeg udvikler mig i snegle tæmpo! Jeg har haft kønsbehåring i ca. 2,5 år. Jeg har haft sådan en knob i mit bryst i ca 1,5 år og de vokser aldrig, jeg har næsten ingen bryster hjælp hvordan kan jeg få større bryster?Jeg er 166 høj og er meget slank. Jeg har også en scoliose med min ryk sp den går som et “s”. Jeg skal sove med et korset fremtid jeg for min menstruation og 2 år frem. Sp jeg vil virkelig gerne have den nu så jeg ikke skal sove med det mere! Please hjælp mig med hvad jeg kan gøre for at få den til at komme hurtigere og til at få større bryster!! Min mor synes også det er lidt underligt. Kh. Anonym

Svar:
Hej!
Kan godt forstå at du synes det er både frustrerende og forvirrende! Men jeg tror heldigvis ikke, at det er noget som helst galt.
Det er faktisk intet mærkeligt med, at du ikke har fået din første menstruation endnu, og faktisk helt normalt frem til 16-årsalderen. Du beskriver at du har andre pubertetstegn (kønsbehåring, begyndende brystudvikling), så der er god sandsynlighed for, at din mestruation er på vej inden længe. Når det så er sagt så er kvinders hormonapparat et kompliceret og følsomt system som skal fungere for naturlig kønsudvikling. Du skriver at du er meget slank, og en af de ikke helt usedvanlige årsager til at hormonapparatet kommer ud af balance, er f eks overdreven træning og/eller sparsomt fødeindtag. Så sørg for at du spiser nok, træner med måde og generelt passer godt på dig selv :-) Andet kan man ikke rigtig gøre, for at få menstruationen til at komme eller brysterne til at vokse.
Tag den med ro! At den første menstruation først kommer ved 16-årsalderen eller kort derefter er helt normalt.
Mvh
Rebecka