I tvivl om hvad jeg er til
brevkassespørgsmål af
MJ
16 år
Hej Cyberhus. Ja, som titlen siger er jeg meget usikker på hvad jeg er til. Jeg har hele mit liv været tiltrukket til piger, og det er jeg stadig. Men jeg er begyndt at tænke over om jeg er biseksuel, da jeg bliver meget tændt at 🍆, men jeg har ikke oplevet at være tiltrukket til nogle drenge jeg har mødt... endnu. Men altså der er 2 mænd, som jeg bare syntes er fucking hot og at de gerne må få mig. Men jeg har det ikke med nogle drenge jeg kender. Ville bare have en andens mening på det, da det er noget jeg har gået og tænkt over i et års tid. - MJ, 16 år.

Svar:
Hej MJ.
Tusind tak for dit indlæg. Jeg kan virkelig godt forstå, at du er i tvivl, for seksualitet er sjældent helt nemt at finde rundt i. Det er helt normalt at være i tvivl, især når man er ung. Faktisk er min erfaring at de fleste unge på et tidspunkt i deres liv overvejer, om de mon er homo- eller biseksuelle.
Denne undersøgelse viser, at omkring 14 % af mænd over 16 år har oplevet at være tiltrukket af personer af samme køn. Den viser også, at der faktisk er flere, der identificerer sig som biseksuelle end som homoseksuelle. Så du er langt fra alene om at have de tanker og følelser, du beskriver. Du er 16 år – og det er lige præcis i den alder, at mange begynder at mærke tvivlen og nysgerrigheden. Du har masser af tid til at finde ud af, hvad der føles rigtigt for dig. Det kan være helt naturligt at udforske sine følelser og tiltrækning – både over for drenge og piger – for at finde ud af, hvem man egentlig er.
Jeg forestiller mig, at det kunne være ærgerligt at stå om 20 år med familie og børn og først dér opdage, at man aldrig tillod sig selv at undersøge sin seksualitet. Det vigtigste er ikke at finde et præcist label lige nu – det vigtigste er, at du lytter til dig selv og dine følelser.
Det kan også være en rigtig god idé at finde nogen at tale med – måske en, du kender, som har gjort sig lignende tanker? Hvis ikke, så er der heldigvis mange gode og åbne personer på sociale medier, du kan spejle dig i. F.eks. Frederik Trudslev og Morten Münster, som er gode til at tale ærligt om følelser, identitet og ungdom.
Du nævner, at du ikke har følt dig tiltrukket af nogen af de drenge, du kender. Det er helt fair – måske har du bare ikke mødt den rette endnu? Måske kunne du prøve at chatte med andre fyre på din alder og mærke efter, om det vækker noget i dig.
Mit råd er egentlig bare: Brug din ungdom på at være nysgerrig og finde ud af, hvad du er til – 🍆, 🍑, begge dele eller måske noget helt tredje. Bare husk at lytte til dig selv og dine grænser undervejs. Hvis noget føles forkert, er det okay at sige nej eller tage en pause.
Og husk også: Bare fordi du er homo- eller biseksuel, behøver du ikke være på en bestemt måde. Der er ikke én rigtig måde at være homoseksuel på. Du må gerne være præcis den, du er.
Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig lidt på vej 💬
De bedste hilsner
Chris – Cyberhus