Bryder mig ikke om det
brevkassespørgsmål af
Anna
19 år
Jeg er startet til noget selvforsvar, og jeg synes det er hyggeligt, og jeg har det godt med de andre. Men en af mine trænere er begyndt at tage på mig. Nogle gange har klubben holdt fest, og så har han stukket hånden ned i mine bukser og min bluse. Det er sket flere gange. Jeg bryder mig ikke om det, og nogle gange kan de andre også se det. Jeg får ikke sagt fra, og føler mig lidt dum over det, fordi jeg jo er 19 og voksen, men jeg synes bare det er så svært. Han er 38. Jeg har aldrig haft en særlig stor selvtillid, og måske derfor er det ekstra svært. Jeg har jo heller ikke lyst til at være uvenner med nogen.

Svar:
Hej Anna
Jeg kan godt forstå at du synes det er rigtig ubehageligt at din træner er begyndt at tage på dig. Min umiddelbare tanke er, at det må være meget grænseoverskridende for dig, og at det er en rigtig dårligog forkert opførsel fra din træners side. Selv om du ikke har fået sagt fra, så er det en uacceptabel opførsel, fordi han er i en magtposition overfor dig, som din træner. Det betyder, at du netop let kommer ud i en situation, som den du står i, hvor du ikke føler, at du kan sige fra.
Det er umuligt for mig at sige, hvor vidt din træner er opmærksom på dette og gør det fuldt overlagt, eller om han "bare" ikke har tænkt konsekvensen af sine handlinger igennem. Men under alle omstændigheder, er det ikke okay at sætte dig i den situation. Jeg synes, du skal snakke med nogle af de andre på holdet om, at du faktisk ikke bryder dig om det, så de kan hjælpe dig med at få sagt klart fra over træneren.
Nogle mennesker tænker ikke over den magt de har, og hvordan det kan påvirke andre, mens andre udnytter det. Jeg ville forvente, at der i de fleste træningsklubber ville være en skarp politik overfor at tage på eleverne, og hvis du føler dig utryg ved at tage konfrontationen selv, kan du overveje at snakke med en af trænerne, som du stoler på, om det. Hvis du ikke har mod på at snakke med nogen i klubben om det, så synes jeg du skal snakke om det med en anden voksen, som du stoler på, gerne en der selv er lidt ældre, f.eks. en lærer eller dine forældre.
For lige meget om det er et bevidst overgreb eller ej, så er det ikke i orden. Har du hørt om begrebet "entusiastisk samtykke"? Det handler om, at det ikke er nok, at man ikke siger nej, for at give samtykke til seksuelle gerninger. Tværtimod bør den der er aktiv og skubber grænser, vente på tydelige signaler -gerne et verbalt JA- før man går videre. Det gør sig særligt gældende, hvis der er en magtubalance i forvejen, som for eksempel ved stor aldersforskel eller lign.
Det vil sige, at selvom du ikke siger aktivt fra, så burde din træner være opmærksom på om du siger aktivt TIL, og det er han tydeligvis ikke opmærksom på.
Jeg tænker det er enormt vigtigt, at du ikke bliver presset ud i en seksuel relation, som du ikke er indstillet på, og selvom det er svært at sige fra, og du ikke ønsker at skabe problemer for nogen, så synes jeg det er rigtig vigtigt at du får sagt fra overfor ham. Du er ALTID i din gode ret til at sige nej, og i den her situation er det dig, der har dit på det rene. Hvis du var under 18 ville det din træner gør, være decideret ulovligt.
Jeg håber, at du kan finde mod til at snakke med andre i klubben og nogle voksne om, hvad der foregår, og hvordan du har det med det, for du skulle gerne kunne gå til din sport uden at være nervøs for din træners grænseoverskridende opførsel.
Jeg ønsker dig alt det bedste,
Kit