Hængebryster
brevkassespørgsmål af
SK
16 år
Hejsa! Jeg er en pige på 16 år. Som har ekstremt hængebryster. Jeg ville ønske, at mit problem var en overdrivelse, men det er desværre realiteten. Da jeg var yngre fik jeg meget hurtigt store bryster, hvilket førte til mange strækmærker. Nu hvor jeg er blevet ældre har jeg tabt mig en del, og mine bryster hænger rigtig meget. Jeg skifter aldrig tøj foran nogen, og jeg tør ikke være sammen med en dreng på grund af det. Jeg har forsøgt at træne musklerne omkring, men jeg tror desværre løbet er kørt. Hvad kan jeg gøre, og kan jeg snakke med en læge om problemet? PS. Jeg har snakket med min mor

Svar:
Hej du
Jeg kan fornemme på dit spørgsmål, at det påvirker dig meget, at dine bryster hænger. Jeg kan forstå at du også har forsøgt at træne brystmuskulaturen. Brysterne holdes så at sige på plads og oppe af noget bindevæv inde i brysterne, og dette bindevæv kan man desværre ikke træne.
Jeg synes det godt, at du allerede har talt med din mor om det. Og du kan også sagtens tale med din læge om det. Lige nu kan du ikke gøre så meget ved at brysterne hænger. Hvis du stadig er meget påvirket af det om nogle år, når du er blevet 18, kan din læge sende dig til en specialist, der kan vurdere, om du kan få "løftet" brysterne ved en operation.
Indtil da må du leve med det, i hvert fald lidt endnu. Mange mennesker døjer med noget ved deres krop, som de ikke kan lide, at andre skal se. Det kan være et modermærke, uens bryststørrelse, en skæv tissemand og alt muligt andet. Min erfaring er, at når det kommer til stykket, så spiller disse "skavanker" i virkeligheden ikke så stor en rolle for andre end én selv.
Jeg håber at svaret kan bruges
Venlig Hilsen Jens-Christian