Hår forneden?
brevkassespørgsmål af
Kristina
14 år
Da pigerne i min klasse begyndte at få hår så begyndte de ledende piger straks at shave. Det er sådan at der er nogen stærke piger i klassen som man sådan lissom kigger efter, det er vist ret normalt. Så jeg begyndte så også at shave og alle pigerne i klassen er så glatte forneden, det ser man jo til idræt. Jeg har enlig aldrig tænkt så meget over det, det er bare noget man gør. Men jeg har så fået en ny veninde der ikke går på skolen, det er en jeg har mødt til ridning. Vi skulle så sove sammen for nogen uger siden og der opdaged jeg så at hun ikke shaver men har fuld behåring forneden. Jeg fik næsten et choc og det var virklig mærkligt for mig for jeg er jo kun vand til at piger er glatte. Det føltes også ret underligt at sove med hende når hun havde så meget hår. Nu sov vi så sammen igen her i weekenden og jeg følte på en måde jeg var ved at vende mig til det, både om aften og igen om morgnen. At det kilder lidt og føles lidt underligt. Og så synes jeg faktisk også det er lidt pænt for man ligner jo ikke en på 11 på den måde. Jeg har faktisk tænkt lidt på at lade mit hår gro her i ferien men omvendt ved jeg ikke om jeg tør være den eneste i klassen der har hår. Jeg er ikke vildt modig og vil nok have svært ved at stå udenfor. Så jeg tror ikke jeg tør. Skal jeg bare glemme tanken eller er der en måde man kunne blive mere modig på?

Svar:
Hej Kristina,
Mange tak for dit spørgsmål! Det er virkelig et godt spørgsmål, og det er rigtig godt, at du har valgt at spørge til råds.
Jeg synes bestemt ikke, at du skal glemme tanken, men jeg kan virkelig godt forstå at du måske ikke tør. Som du skriver, tror jeg, det er meget normalt, at der er nogle "grupper" i en klasse, som de andre måske ser lidt mere op til. Det behøver heldigvis ikke at være en negativ ting, for nogle gange kan det faktisk være hjælpsomt, at der er nogen, der kan vise vejen frem.
Det kan dog være super grænseoverskridende at gå imod det, gruppen gør, eller på andre måder skille sig ud. Som du selv beskriver, kan man risikere at blive holdt lidt udenfor, hvis det ikke lige passer ind i, hvad den populære gruppe synes.
Jeg tænker dog, at du har mange gode muligheder for at undersøge, hvordan de vil tage det, eller måske endda overbevise dem om, at det faktisk er meget sejt at have hår dernede!
For eksempel kunne du prøve at snakke med en af dine veninder i klassen og få hende til at gå sammen med dig om at lade det gro her i ferien. Så er I i det mindste to, der står sammen om det. Måske kunne du endda overbevise en af de ledende piger om at gøre det samme.
Når du/I så bliver spurgt ind til, hvorfor I har gjort det, synes jeg, du allerede har nævnt et rigtig godt argument: Nemlig, at det ser mere voksent ud at have lidt behåring. Det tror jeg godt kunne overbevise de andre piger om, at det er en god idé.
Når det så er sagt, er der jo slet ikke noget i vejen med, at du har hår dernede, mens de andre piger måske vælger at barbere sig. Du kan altid forklare, at du ikke har det godt med at ligne en lille pige dernede og hellere vil se voksen ud. Bare husk at acceptere deres valg og ikke "gøre dem forkerte", hvis de vælger at fortsætte med at barbere sig.
Et andet argument kunne også være at nævne, at du har veninder fra andre skoler, som ikke shaver, og at det er helt normalt der.
Så jeg syntes helt sikkert godt at du kan hoppe barberingen over her i ferien hvis det er det du har det bedst med - evt. sammen med en veninde
Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig!
God ferie,
Chris