Hygge i sengen
brevkassespørgsmål af
F
18 år
Hej jeg lå og hyggede med min kæreste i sengen og vi legede lidt med hans penis og han spurgte om jeg ville hjælpe ham med at komme ville jeg gerne men kunne ik helt finde ud af hvordan man skal gøre men han kom tilsidst efter lidt tid men der kom sperm jeg er bange for jeg er blevet gravid for jeg tror det har ramt mine underbukser og fik også lidt på hånden men vaskede det af tror du jeg skal være bange for at være blevet gravid
hilsen F

Svar:
Hej F,
Bekymringen om en uønsket graviditet er rigtig ubehagelig og kan være altoverskyggende i ens hverdag. Mange piger oplever lige som dig på et tidspunkt, at de er bekymrede for en uønsket graviditet. Derfor vil jeg gerne starte med at forklare dig lidt om, hvad der skal til for, at du kan blive gravid.
Først og fremmest kan jeg berolige dig med, at sandsynligheden for at blive gravid er størst ved penetration, hvor manden trænger i ind kvinden. Da du fortæller, at I har hygget jer uden der er tale om penetration, er chancen for, at du er blevet gravid meget lav.
Det er højst usandsynligt, at det skulle kunne lykkes én af sædcellerne at befrugte dig, når sæden er på dine underbukser og hænder. Måske kan det berolige dig at vide, at graviditet er en ret kompliceret proces, hvor mange faktorer skal være tilstede for, at det kan lykkes. Det kræver både, at én af sædcellerne klarer den lange og farefulde vej frem til ægget, men også at ægget er klar til at blive befrugtet. Det afhænger i høj grad af, hvor kvinden er i sin cyklus. Der er altså mange ting, som skal falde i hak for, at man overhovedet kan blive gravid.
Når det er sagt, kan jeg godt forstå, at du bekymrer dig. Som kvinde er man meget opmærksom på, at man kan risikere at blive gravid og tendere til at bekymre sig enormt meget om det. Hvis du har brug for yderligere vished, kan du overveje at tage en graviditetstest. Du kan købe dem i alle supermarkeder. Testen vil kunne hjælpe dig med at slippe bekymringerne.
Du fortæller ikke, om du har talt med din kæreste om din bekymring. Nogle gange kan det hjælpe at snakke med sin kæreste, når man bekymrer sig efter sex af den ene eller anden art. På den måde kan I berolige hinanden og dele både de gode oplevelser og bekymringerne. Samtidig kan det være godt at tale om prævention, så det bliver et fælles ansvar at huske det, hvis hyggeriet udvikler sig til samleje. Jeg tænker, at I skal være opmærksomme på at beskytte jer mod graviditet og også mod kønssygdomme. Da kondommet beskytter mod begge dele, er det en meget sikker løsning.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du hurtigst muligt slipper af med bekymringerne.
De bedste hilsner Emilie