Hvorfor overtænker jeg alt, har jeg OCD?

brevkassespørgsmål

Hvorfor overtænker jeg alt, har jeg OCD?

brevkassespørgsmål af
B
22 år
Oprettet 2 år 1 måned siden

Jeg er en dreng på 22 år som har det psykisk svært. Jeg får konstant tvangstanker om alle mulige ting, det kan være om noget jeg frygter eller som er værdifuld. Problemet er at ligeså snart jeg får en negativ tanke bliver jeg besat og overtænker det. Det får mig til at reagere efter mine tanker og gøre mig i tvivl om mine tanker er sande eller ikke. f.eks. hvis jeg ser/kigger på noget, taler eller hører en anden sige noget eller hvis jeg læser noget opstår der pludselig en masse ubehagelige tanker oppe i hovedet. Og udvikler sig til frygt og får mig til at tænke "hvad hvis det er sådan" og "hvad hvis jeg" osv. Nogle af tankerne er lige gyldige og underlige men stadig kan mit hoved forvandle det til at være truende og skabe uro i mig. For at jeg kan falde til ro og gøre mig fri med tvangstankerne føler jeg mig tvunget til at udfører ritualer med kontrol og tjek for at finde beviser og svar på tankerne. Det kan være at analysere og overtænke forskellige begivenheder i hovedet. Mens andre ritualer skal jeg udfører ved at læse og undersøge om nogle bestemte ting i detaljer. Det kan være noget jeg har set, læst eller hørt som sidder fast i mit hoved og føles truende. Jeg skal planlægge ritualerne på en bestemt måde, alt skal være i orden. Jeg føler at mine tvangstanker er sande hvis jeg ikke udfører ritualerne. Men efter noget tid oplever jeg at de samme tanker bliver truende igen og jeg føler mig tvunget til at udfører samme ritualer igen og igen. Mine lidelser startede for nogle år tilbage. Jeg har siden mistet motivationen til de ting jeg ville gøre og har løbende været ramt med stress og depression. Da jeg var mindre blev jeg også forstyrret af forskellige tanker og frygte. Jeg var også lidt perfektionist. Men det påvirkede på ingen måde mit liv på samme måde som mine nuværende lidelser gøre. Jeg har ikke talt med nogen om dette eller søgt om hjælp, fordi jeg synes selv at mine tanker og lidelser er virkelig skøre. Derfor vil jeg gerne skrive anonymt her til jer for at høre hvilke råd i har og om det er OCD eller en anden psykisk lidelse jeg har? Tak på forhånd Venlig hilsen B

Svar:

Kære B,

Lad mig gå direkte til dit spørgsmål. Du spørger, om du har OCD eller en anden psykisk lidelse. For at få en diagnose vil det kræve en udredning af en psykolog eller psykiater. Det kan ikke lade sig gøre på distancen og heller ikke på baggrund af kun skriftligt materiale. Det vil altså kræve, at du booker en tid ved din læge med henblik på at blive henvist til psykolog eller psykiater.

Når det så er sagt, så er der ingen tvivl om, at du har det svært, og at de tankemønstre du beskriver ligger uden for det man ville betegne som "normalområdet". Bliver man optaget af en tanke er det helt normalt og naturligt at prøve at undersøge og udforske den nærmere. Men den adfærd du beskriver lyder, i mine ører, mere tvangspræget og neurotisk end hvad der kan betegnes som "normalt". Jeg hæfter mig særligt ved, at du kalder adfærden for "ritualer" som du er "nødt til at udføre" for at få ro for tankerne, og at ritualerne skal "planlægges på en bestemt måde" og at "alt skal være i orden". Du kalder også selv dine tanker for "tvangstanker".

Alt det fortæller mig, at du har behov for hjælp og støtte udefra, til at få ro i hovedet, og til at få nogle strategier til, hvordan du kan håndtere tankerne på en mere hensigtsmæssig måde, når de opstår. Jeg tænker, at du vil have gavn af at starte i forløb hos en psykolog, der har specialviden om OCD og andre angstprægede lidelser. Psykologen vil kunne vurdere, om terapi er det du har behov for, eller en kombination af terapi og medicin er vejen frem for dig.

Det kan være en jungle at finde den rette psykolog, og samtidig kan det også være en temmelig dyr affære at gå til psykolog. Derfor vil jeg anbefale, at du starter med at gå til din læge, og beder om at få en henvisning. Lægen vil så have to muligheder: at henvise dig til en privatpraktiserende psykolog eller at henvise dig til psykiatrien. Med en lægehenvisning til psykolog falder brugerbetalingen en hel del, så du kun skal betale i omegnen af 300kr pr. session mod omkring 1.000kr pr session uden henvisning.Med en henvisning til psykiatrien forsvinder brugerbetalingen helt, idet du bliver indskrevet i det offentlige sundhedssystem. I alle regioner er der et afsnit i psykiatrien, der hedder noget i retning af Enhed for OCD og angstlidelser. Her vil du kunne møde både psykologer, psykiatere, læger og sygeplejersker, som alle sammen vil kunne hjælpe dig.

Fordelen ved at blive indskrevet i psykiatrien er, at her vil du også have adgang til medicinsk behandling, såfremt den psykolog eller psykiater du går ved vurderer at det vil være gavnligt for dig. Fordelen ved at gå hos en privatpraktiserende psykolog kan være, at du formentlig vil kunne komme til hurtigere. Nu ved jeg ikke hvordan du har det med potientielt at skulle have medicin til at hjælpe med at tøjle dine tanker og din adfærd, men hvis du ikke er stor fan af dét koncept vil det også være mere ufarligt at gå hos en privatpraktiserende psykolog, da vedkommende ikke kan udskrive medicin til dig. Hos en privatpraktiserende psykolog vil der udelukkende være tale om terapeutiske samtaler. Omvendt har du i psykiatrien lettere adgang til "hele pakken", og dermed til flere typer af behandling. Hvad der er det rette for dig kan jeg ikke afgøre. Det vil være op til dig og evt. din læge.

De udfordringer du oplever er for store til, at du selv kan håndtere dem. Og de er også for store til, at vi kan "løse" dem her i brevkassen. Men når jeg læser dit brev får jeg heller ikke fornemmelsen af, at du forventer vi kan løse det for dig. Snarere får jeg fornemmelsen af, at du gerne vil have nogle råd om, hvad du skal gøre i din situation. Her er mit råd ganske klart: kontakt din læge og bed om at få en henvsning til enten psykolog eller til psykatrien. Det kan nok være svært for dig selv at afgøre, om en psykolog eller psykiatrien er det rette for dig (medmindre du har en meget stærk holdning til det ene eller det andet). Derfor kan det være en rigtig god idé at tage beslutningen i samråd med din læge. Han/hun vil nemlig kunne hjælpe dig med at vurdere, hvad der er det rigtige, mest passende og mest givtige for dig.

Jeg håber du kan bruge mit svar og ønsker dig alt det bedste.

Mange varme hilsner,

Siv

Sivs billede
Siv fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål